Sökning: "lärarens roll i kunskapsutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden lärarens roll i kunskapsutveckling.

  1. 1. Transspråkandets möjligheter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Jousof Terike; [2023]
    Nyckelord :Andraspråk; flerspråkighet; förstaspråk; modersmål; transspråkande; transfer;

    Sammanfattning : Flerspråkiga elever har genom åren ökat i de svenska skolorna, men på grund av lärarnas brist på planeringstid och resurser utnyttjas sällan deras språkliga repertoarer i klassrummet. Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka hur ett transspråkande arbetssätt kan användas för att gynna undervisningen och därmed inlärningen i svenskämnet. LÄS MER

  2. 2. Framgångsrik undervisning av multiplikation : - för kunskapsutveckling i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Susann Larsson; Moa Palm; [2023]
    Nyckelord :multiplication; forms of representations; knowledge development; middle school; multiplikation; representationsform; kunskapsutveckling; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Internationella undersökningar visar att svenska grundskoleelever presterar under genomsnittet för EU- och OECD-länderna i matematikämnet. Tidigare studier poängterar att djupare förståelse inom multiplikation är avgörande för det fortsatta lärandet i matematik. LÄS MER

  3. 3. Lärares användning av formativ bedömning i bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aliaa Kassem; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med den här undersökningen har varit att undersöka hur bildlärare för årskurs 7-9 använder den formativa bedömningen för att främja och stödja elevers lärande och kunskapsutvecklingar och därmed få en ökad förståelse för lärarens arbete med formativ bedömning.  Den teoretiska grunden för studien utgörs av Wiliam (2013) samt Wiliam & Leahys (2015) fem nyckelstrategier för formativ bedömning. LÄS MER

  4. 4. Transspråkande i svenskundervisningen : En litteraturstudie om transspråkande i svenskundervisningen i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Ellen Mantler; Jonna Abrahamsson; [2023]
    Nyckelord :transspråkande; flerspråkighet; språkutveckling; identitet; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie belyser transspråkandets påverkan på elevers språk-, kunskaps- och identitetsutveckling och hur transspråkande kan tillämpas i svenskundervisningen. Som framtida lärare i årskurs F-3 kommer vi med stor sannolikhet möta elevgrupper där en språklig mångfald finns. LÄS MER

  5. 5. Lärarens utmaningar i SO-undervisningför elever som har svenska somandraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Aylin Kamber; Emma Hyllander; [2023]
    Nyckelord :Andraspråkselever; flerspråkiga utmaningar; SO; språkutvecklande arbetssätt; transspråkande;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om lärares utmaningar i SO-undervisning för elever som har svenskasom andraspråk. Examensarbetets syfte är att undersöka och få en inblick i de svårigheterlågstadielärare upplever när de undervisar elever som har svenska som andraspråk ochflerspråkiga elever i SO, samt hur lärarna ser på de metoder som de använder sig av för attgynna och stödja andraspråkselevers kunskapsutveckling och lärande. LÄS MER