Sökning: "lärares arbetstid"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden lärares arbetstid.

  1. 1. ”Det är verkligen slöseri med lärarens redan snäva tid”

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Elisabeth Akestam; [2020-07-01]
    Nyckelord :Profession; grundskollärare; kvalitativt arbete; semi-kvalitativt arbete; icke-kvalitativt arbete;

    Sammanfattning : Detta är en studie som undersöker vilka arbetsuppgifter grundskollärare utför på sin arbetsplats, vilka typ av arbeten som tar mycket plats samt om detta är något som påverkar lärarens kvalitativa arbete med koppling till professionsteorin. Syftet med studien är att belysa vad för arbetsuppgifter som lärare utför i praktiken på deras arbetsplats. LÄS MER

  2. 2. Lever du som du lär ut? : En kvalitativ studie om lärares egna upplevelser gällande att vara fysiskt aktiva förebilder i ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Elin Öhling; Emelie Reyes; [2020]
    Nyckelord :Role model; teacher; physical education; adolescents; living habits; Förebild; lärare; idrott och hälsa; ungdomar; levnadsvanor;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att i Stockholmsområdet undersöka vad som har bidragit till den nuvarande fysiska aktivitetsnivån hos lärare i idrott och hälsa och om lärarna upplever att de bör vara en förebild för eleverna gällande fysisk aktivitet på skolan och i sitt privatliv. Vad anser lärarna i idrott och hälsa har bidragit till deras nuvarande fysiska aktivitetsnivå?  Vad för upplevelser har lärare i idrott och hälsa angående att vara en förebild för eleverna gällande fysisk aktivitet? Vad för upplevelser har lärare i idrott och hälsa angående att vara en förebild både på skolan samt i sitt privatliv? Metod Studien har använt ett kvalitativt tillvägagångssätt där sex intervjuer genomförts och analyserats. LÄS MER

  3. 3. Skolorganisationens förutsättningar att möta lärares stress : En fenomenologisk studie om skolledares erfarenheter gällande lärares arbetsrelaterade stress

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Ulrika Wijkmark; Sara Köhlin; [2020]
    Nyckelord :Specialpedagogik; lärarstress; skolledning; deskriptiv fenomenologi; organisation; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Lärarnas stress har ökat de senaste decennierna och studier visar att lärarnas stress har betydelse och negativ påverkan på elevens välmående och studieresultat. Tidigare forskning visar att skolledare är de som har störst inverkan på lärares arbetsmiljö. LÄS MER

  4. 4. Samverkan mellan lärare i svenska som andraspråk, studiehandledare och modersmålslärare på högstadiet. : En fallstudie om hur dessa aktörer ser på samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pi de Keiser; [2019]
    Nyckelord :modersmålslärare; studiehandledare; samverkan; andraspråkslärare;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats har varit att ta reda på hur sex stycken lärare i svenska som andraspråk på högstadiet, studiehandledare och modersmålslärare ser på samverkan. Genom intervjuer har resultaten visat att samverkan med modersmålslärare inte sker alls då förutsättningarna brister på grund av tidsbrist, modersmålsundervisningens icke obligatoriska status samt att ämnet är förlagt efter övriga lärares arbetstid. LÄS MER

  5. 5. Bedömning av elevuppsatser genom maskininlärning

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Johanna Dyremark; Caroline Mayer; [2019]
    Nyckelord :Automated essay scoring; machine learning; classification; linear discriminant analysis; k-nearest neighbour; random forest; language technology; natural language processing;

    Sammanfattning : Betygsättning upptar idag en stor del av lärares arbetstid och det finns en betydande inkonsekvens vid bedömning utförd av olika lärare. Denna studie ämnar undersöka vilken träffsäkerhet som en automtiserad bedömningsmodell kan uppnå. LÄS MER