Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 98 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Engelskans plats i klassrummet : Fokus på lärares kommunikation i ett mångkulturellt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Veronica Kristoffersson; Felicia Haag; [2023]
    Nyckelord :code-switching; Språkundervisning; årskurs 4–6; kodväxling; flerspråkighet; andraspråksinlärning; engelska; klassrumsobservation; förstaspråk; målspråk;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på vilken plats språken svenska och engelska har i klassrummen hos lärare i årskurs 4–6. Studien är genomförd via klassrumsobservationer, på två svenska skolor som har elever med olika kulturella bakgrunder, det vill säga olika förstaspråk. LÄS MER

  2. 2. “Vi drunknar i arbete” : En intervjustudie om arbetsmiljö och stress bland kvinnliga grundskollärare.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Josephine Kankaala; Rebecca Christensson; [2023]
    Nyckelord :lärare; stress; ansvarsområden; arbetstempo; arbetsuppgifter; krav; kontroll; gränslöshet; roll.;

    Sammanfattning : Kontaktyrken i dagens samhälle beskrivs som högstressarbeten som främst innehas av kvinnor. Läraryrket anses vara ett av de mest utsatta arbetena utifrån press och psykisk arbetsbörda. Syftet med studien är att undersöka förhållandet mellan arbetsmiljö och stress utifrån de kvinnliga grundskollärarnas perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Att lyckas med matematikundervisningen, Vad spelar roll? : Lärares perspektiv och faktorer i undervisning och organisation hos framgångsrika skolor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hedvig Bolmgren; Janette Hagdahl; [2023]
    Nyckelord :lärarperspektiv; matematikundervisning; organisation; speciallärare; specialpedagog;

    Sammanfattning : I dagens skola lämnar ett antal elever årskurs 9 utan godkänt betyg i matematik, trots att styrdokumenten trycker på elevens rätt att få det stöd som krävs för att nå dit. Studiens syfte är att inför vår kommande yrkesutövning som speciallärare och specialpedagog få ökad kunskap om vad som utmärker skolor där eleverna när de går ut årskurs nio under flera år i rad nått högre resultat än förväntat när det gäller måluppfyllelse i matematik samt vilka faktorer lärare, speciallärare, specialpedagoger och rektorer ser som viktiga för att kunna utföra ett gott arbete med goda resultat för alla elever. LÄS MER

  4. 4. Vad motiverar lärare i sitt arbete? : En studie som undersöker de faktorer som påverkar arbetsmotivationen hos grundskolelärare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Elin Krans; Isaac Thunberg; [2023]
    Nyckelord :Herzbergs tvåfaktorsteori; motivation; lärares motivation; utbildning; arbetsmotivation;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vad som motiverar grundskolelärare i sitt arbete och se vilka faktorer som påverkar motivationen positivt respektive negativt.  Metod: En kvalitativ studie där åtta semistrukturerade intervjuer genomförts på tre olika skolor inom två kommuner i Mellansverige. LÄS MER

  5. 5. Hur nyttjas fritidshemslärares kompetens under skoltid? : En kvantitativ studie om fritidshemslärares uppfattningar om hur skolan tar tillvara deras kompetens under skoltid

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Amanda Klingborg; Andreas Johannesson; [2023]
    Nyckelord :Fritidshemslärare; kompetens; lärare i fritidshem; samverkan; skola; skoltid; arbetsuppgifter;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om hur fritidshemslärares kompetenser nyttjas under skoltid. Detta är en kvantitativ studie som genom enkäter undersökt fritidshemslärares upplevelser kring hur deras kompetens nyttjas under skoltid. LÄS MER