Sökning: "läroplan och utemiljö."
Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden läroplan och utemiljö..
11. Välkommen till förskolan : Hemsidan som hjälpmedel för kommunikation
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I kursen Självständigt arbete 15hp under förskollärarprogrammet har vi valt att skapa en hemsida som hjälpmedel för kommunikation. Syftet med hemsidan är att underlätta det första mötet med den svenska förskolan och det svenska språket för barn och vårdnadshavare med annat modersmål. LÄS MER
12. Förskolelärares erfarenheter av utomhuspedagogik : Preschool teachers´ experience of outdoor education
Magister-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakultetenSammanfattning : Det jag vill belysa med den här studien är vad några pedagoger har för erfarenheter av utomhuspedagogiken i förskoleverksamheten. Vad syftet är enligt pedagogerna med utomhuspedagogiken, vilka begränsningar innefattar utomhuspedagogen, vilken inställning pedagogerna har till ämnet samt hur de kopplar detta till förskolans läroplan. LÄS MER
13. Naturvetenskap i förskolan- Utemiljöns betydelse för barns lärande inom naturvetenskap
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att jämföra tre förskolor med olika utemiljöer för att undersöka hur pedagogerna uppfattade förskolans utemiljö samt hur de arbetade med naturvetenskap med barnen. Utifrån våra frågeställningar Hur uppfattar pedagoger utemiljön på sina förskolor för att möjliggöra barns lärande inom naturvetenskap? Vilka uppfattningar har pedagoger om naturvetenskap i förskolan? Hur arbetar pedagoger på respektive förskola mot strävansmålen i naturvetenskap? sammanställde vi relevanta frågor och genomförde intervjuer med pedagoger ifrån de tre förskolor som vi valt till vår undersökning. LÄS MER
14. Sand, småbarn och intra-aktiv lek
Master-uppsats, Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I förskolans utemiljö är det vanligt att det finns en sandlåda på gården. Den är centralt placerad och barnen är där och leker. Enligt den nya Skollagen och förskolans reviderade läroplan ska verksamhetens innehåll vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Detta gäller även den verksamhet som pågår i sandlådan. LÄS MER
15. Förskolegården kontra skogen : Hur barn använder sin utemiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : I förskolans läroplan står att utemiljön ska engagera och inspirera alla barn till att undersöka sin närmiljö. Syftet med detta arbete är att undersöka hur barnens lekar och aktiviteter skiljer sig mellan förskolegårdens miljö och skogsmiljön. LÄS MER