Sökning: "läroplan och utemiljö."

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden läroplan och utemiljö..

  1. 11. Välkommen till förskolan : Hemsidan som hjälpmedel för kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Matilda Färnkvist; Ewelina Holmkvist; [2014]
    Nyckelord :kommunikation; hemsida; modersmål; förskolan; flerspråkighet;

    Sammanfattning :   I kursen Självständigt arbete 15hp under förskollärarprogrammet har vi valt att skapa en hemsida som hjälpmedel för kommunikation. Syftet med hemsidan är att underlätta det första mötet med den svenska förskolan och det svenska språket för barn och vårdnadshavare med annat modersmål. LÄS MER

  2. 12. Förskolelärares erfarenheter av utomhuspedagogik : Preschool teachers´ experience of outdoor education

    Magister-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakulteten

    Författare :Jasmine sharmin Delashob; [2013]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; barns lärande; elevers lärande; skolgården; närmiljö och utemiljö.;

    Sammanfattning : Det jag vill belysa med den här studien är vad några pedagoger har för erfarenheter av utomhuspedagogiken i förskoleverksamheten. Vad syftet är enligt pedagogerna med utomhuspedagogiken, vilka begränsningar innefattar utomhuspedagogen, vilken inställning pedagogerna har till ämnet samt hur de kopplar detta till förskolans läroplan. LÄS MER

  3. 13. Naturvetenskap i förskolan- Utemiljöns betydelse för barns lärande inom naturvetenskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingela Jääskeläinen Probert; Jeanette Kennedy; [2012]
    Nyckelord :Barns intresse; Förskola; Läroplan; Naturvetenskap; Pedagoger; Utemiljö;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att jämföra tre förskolor med olika utemiljöer för att undersöka hur pedagogerna uppfattade förskolans utemiljö samt hur de arbetade med naturvetenskap med barnen. Utifrån våra frågeställningar Hur uppfattar pedagoger utemiljön på sina förskolor för att möjliggöra barns lärande inom naturvetenskap? Vilka uppfattningar har pedagoger om naturvetenskap i förskolan? Hur arbetar pedagoger på respektive förskola mot strävansmålen i naturvetenskap? sammanställde vi relevanta frågor och genomförde intervjuer med pedagoger ifrån de tre förskolor som vi valt till vår undersökning. LÄS MER

  4. 14. Sand, småbarn och intra-aktiv lek

    Master-uppsats, Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Inga-Lill Emilsson; [2011]
    Nyckelord :preschool; sand; toddlers; intra-active play; performative agents; materialisation; förskola; småbarn; sand; lek; intra-aktivitet; performativa agenter; materialisering;

    Sammanfattning : I förskolans utemiljö är det vanligt att det finns en sandlåda på gården. Den är centralt placerad och barnen är där och leker. Enligt den nya Skollagen och förskolans reviderade läroplan ska verksamhetens innehåll vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Detta gäller även den verksamhet som pågår i sandlådan. LÄS MER

  5. 15. Förskolegården kontra skogen : Hur barn använder sin utemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Anette Gulding; [2010]
    Nyckelord :Barn; förskola; lek; rörelse; utemiljö;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan står att utemiljön ska engagera och inspirera alla barn till att undersöka sin närmiljö. Syftet med detta arbete är att undersöka hur barnens lekar och aktiviteter skiljer sig mellan förskolegårdens miljö och skogsmiljön. LÄS MER