Sökning: "läs skola hem"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden läs skola hem.

  1. 1. "Det är inte två separata öar - hem och skola" : En studie om samverkan mellan vårdnadshavare och skola kring elever på högstadiet med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Elvin; Bodil Hallin; [2023]
    Nyckelord :dyslexi; högstadiet; läs- och skrivsvårigheter; samverkan; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Media målar upp en mörk bild av relationen mellan skola och vårdnadshavare och beskriver vårdnadshavare i negativa ordalag samtidigt som andelen ungdomar som lämnar grundskolan med ofullständiga betyg är hög. Detta väckte frågan om hur vårdnadshavare ser på samverkan med skolan. LÄS MER

  2. 2. Social bakgrund och studieframgång i skolans svenskämne : en kvalitativ studie om läs- och skrivundervisning för elever från studieovana hem

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Jeannie Olsson Frisk; Fanny Ågren; [2021]
    Nyckelord :kompensatoriskt uppdrag; social bakgrund; föräldrars utbildningsnivå; explicit undervisning; läs- och skrivundervisning; compensatory education; social background; parents level of education; explicit teaching; write and reading instruction; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Nationell betygsstatistik visar att elever vars föräldrar inte har en eftergymnasial utbildning tenderar att lämna grundskolan med lägre betyg än elever med akademiskt meriterade föräldrar. Prestationsskillnaderna är stora i alla skolans kärnämnen, men framför allt i svenskämnet (se SIRIS 2020). LÄS MER

  3. 3. Extra anpassningar och pedagogers syn på samverkan mellan hem och skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Åsa Hallin; [2018]
    Nyckelord :digitala verktyg; dyslexi; elevers och vårdnadshavares delaktighet; extra anpassningar; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidragJag vill synliggöra vilka extra anpassningar som används ute på skolor när en elev har läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Dessutom vill jag bidra med kunskap kring hur rutiner för samverkan mellan hem och skola när det gäller extra anpassningar, ser ut på olika skolor. LÄS MER

  4. 4. Metoder för läs- och skrivinlärning i förskoleklassen : En kvalitativ studie av lärares resonemang för olika metoder som främjar barns läs- och skrivinlärning i förskoleklassen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Emina Hotic; Ellen Uvebrant; [2015]
    Nyckelord :Phonics; whole language; syntetisk metod; analytisk metod; läsning; skrivning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares synsätt och resonemang angående metoder för läs- och skrivundervisning samt vilka faktorer som anses betydelsefulla för barns läs- och skrivinlärning i förskoleklassen. Studien baseras på en kvalitativ undersökning där vi har intervjuat fyra lärare i förskoleklassen. LÄS MER

  5. 5. Självbild och läs- och skrivsvårigheter. En studie om hur åtta lärare ser på relationen mellan läs- och skrivsvårigheter och elevers självbild

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Lepp; Annelie Windebo Rörstad; [2014-04-28]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; självbild; självförtroende; lärare;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur några lärare som arbetar i år 4-6 uppfattar relationen mellan elevers läs- och skrivsvårigheter och deras självbild. Några centrala frågeställningar: • Hur uppfattar lärarna relationen mellan elevers självbild och läs- och skrivsvårigheter? • Hur arbetar lärarna med att stärka sina elevers självbild? • Hur motiverar lärarna elever med läs- och skrivsvårigheter? Teori: Som teoretisk bakgrund har vi valt att utgå från det kategoriska och relationella perspektivet. LÄS MER