Sökning: "läs- och skrivsvårigheter"

Visar resultat 21 - 25 av 997 uppsatser innehållade orden läs- och skrivsvårigheter.

  1. 21. BRAVKOD för engelska : Vilken effekt har träning med BRAVKOD för engelska på avkodningsförmågan?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Annelie Rydh Jaensson; Angelika Olsson; [2023]
    Nyckelord :Avkodning; BRAVKOD för engelska; Interventionsstudie; Läs- och skrivsvårigheter dyslexi; Response to Intervention; Single Subject Design.;

    Sammanfattning : Studien syftade till att bidra med kunskap kring hur materialet BRAVKOD för engelska påverkade avkodningsförmågan hos elever som uppvisade svårigheter i engelska och hade läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Studien genomfördes som en interventionsstudie i RtI-modellens lager 3. LÄS MER

  2. 22. Särskilt stöd för elever i läs- och skrivsvårigheter : en kvalitativ studie av det specialpedagogiska stödets utformning på grundskolans olika stadier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jessica Wiklund; Veronica Rollne; [2023]
    Nyckelord :dyslexi; interventioner; läs- och skrivsvårigheter; speciallärare; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att undersöka hur det specialpedagogiska stödet utformas på olika stadier för elever i läs- och skrivsvårigheter. En kvalitativ forskningsansats användes då studien eftersträvade ett djup snarare än ett generaliserbart resultat. LÄS MER

  3. 23. Nystart eller omstart? : Vilken information får ämneslärare i svenska om läs- och skrivsvårigheter, när de tar emot elever från åk 6?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Nancy George; Ulrika Sneitz; [2023]
    Nyckelord :Övergångar; rutiner; information; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet i denna kvalitativa studie är att undersöka hur elever med läs- och skrivsvårigheter beskrivs i samband med överlämningen till årskurs 7. Vi valde en tematisk metod för att analysera intervjudata. LÄS MER

  4. 24. Lika möjlighet till lärande i samhällskunskap : En intervjustudie om hur samhällskunskapslärare i årskurs 4–6 möjliggör lärande för elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Filippa Hjälmeby; [2023]
    Nyckelord :Civics education; Social studies; Citizenship education; Reading and writing difficulties; Instructional approaches; Sociocultural perspective; Samhällskunskap; Läs- och skrivsvårigheter; Undervisningsmetoder; Sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Samhällskunskapsämnet ska bidra till att utveckla elevers kunskaper om demokratiska värden, mänskliga rättigheter samt utveckla förståelse för olika förhållanden och strukturer i samhället. Dessa kunskaper är avgörande för elevers möjlighet att leva och verka i samhället. LÄS MER

  5. 25. Handskrift - en nyckel till lärande? : En systematisk litteraturstudie om effekterna av handskriftsträning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Annika Johnsson; Ulrika Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Automatisering; handskrift; handskriftsflyt; skrivundervisning; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien var att göra en systematisk studie över tidigare forskning om handskrift och dess betydelse för inlärning. Handskriften uppmärksammas allt mindre till förmån för digitalt skrivande och explicit träning i handskrift har fått stå tillbaka i takt med skolans digitalisering. LÄS MER