Sökning: "Instructional approaches"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Instructional approaches.

  1. 1. Abstrakta begrepp i NO-salen : En trestegsmodell för ökad begreppsförståelse i naturorienterande ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Azra Demirovic; Caroline Erander; [2024]
    Nyckelord :elementary school; science education; conceptual formation; conceptual understanding; pedagogical methods; exploratory methods; communication.;

    Sammanfattning : Swedish students in grades 4 and 8 have maintained a consistent performance in natural science based on the TIMSS assessments conducted in 2019 and 2015. However, results from the Swedish School Inspectorate suggest a low level of interest among students in the subject of natural science. LÄS MER

  2. 2. Ämnesspråket – en del av undervisningen : En kvantitativ studie om hur valet av arbetssätt påverkar inlärningen av ämnesrelaterade ord i årskurs 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lejla Klinac; [2023]
    Nyckelord :subject-specific language; language development approaches; vocabulary; subject instruction; ämnesspråk; språkutvecklande arbetssätt; ordförråd; ämnesundervisning;

    Sammanfattning : Svenskämnets huvudsakliga fokus är inriktat på språket men det kan ifrågasattas om även de övriga skolämnena bör ha samma fokus. Elever lär sig nya ord och begrepp inom alla ämnen i skolan men det är inte självklart att eleverna får tillräcklig förberedelse för detta. LÄS MER

  3. 3. Lika möjlighet till lärande i samhällskunskap : En intervjustudie om hur samhällskunskapslärare i årskurs 4–6 möjliggör lärande för elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Filippa Hjälmeby; [2023]
    Nyckelord :Civics education; Social studies; Citizenship education; Reading and writing difficulties; Instructional approaches; Sociocultural perspective; Samhällskunskap; Läs- och skrivsvårigheter; Undervisningsmetoder; Sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Samhällskunskapsämnet ska bidra till att utveckla elevers kunskaper om demokratiska värden, mänskliga rättigheter samt utveckla förståelse för olika förhållanden och strukturer i samhället. Dessa kunskaper är avgörande för elevers möjlighet att leva och verka i samhället. LÄS MER

  4. 4. Språkliga barriärer i matematikklassrummet och metoder för att överbrygga dem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Johan Sjöquist; Agnes Hörnfeldt Strandbrink; [2022]
    Nyckelord :Språkliga barriärer; matematikundervisning; flerspråkighet; translanguaging; multimodalitet; skolmatematiska diskurser; language responsive instructional approach;

    Sammanfattning : This literature study aims to explore which proven teaching methods can be used to bridge language barriers between teachers and students in a multilingual school context. The analysis was conducted using pedagogical models from Prediger & Neugebauer (2020) and Norén (2010). LÄS MER

  5. 5. LMS PRACTICES TO SUPPORT WORKPLACE E-LEARNING

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Charlotte Cohn; Danai Papadimitriou; [2020-11-17]
    Nyckelord :Workplace; e-learning; LMS; Learning Analytics;

    Sammanfattning : Purpose: The overall purpose of this study is to investigate workplace e-learning in a contemporary setting in order to contribute to companies developing their training and to the research on workplace e-learning. This is approached by scrutinising learning needs and instructional approaches for e-learning, by investigating the potential for evaluating online learning activity based on Learning Analytics data collected by Learning Management Systems (LMS) and by researching the relation between learning goals and job performance. LÄS MER