Sökning: "läsa en saga"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden läsa en saga.

  1. 11. "Jag tycker man ska tjata om en sak. Jag lär mig bäst om jag hör saker." Ett undervisningsförsök med jämförelse av olika arbetsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Caroline Gudmé; Sannie Nilsson; [2008]
    Nyckelord :undervisningsförsök; arbetsmetoder;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om ett undervisningsförsök där en klass i årskurs sex har blivit indelad i två grupper. Vi bedriver under tre lektioner, i varje grupp, två olika typer av undervisning, där grupp 1 får undervisning genom att lyssna, läsa, skriva och rita och grupp 2 får undervisning genom att sjunga, göra rörelser, dramatisera och arbeta med lera. LÄS MER

  2. 12. Vi föds inte till Händiga Hanna eller Byggare Bob, vi blir det! Sagors inverkan på könsrealterade attityder till teknik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marie Andresen; Alexandra Hjelmqvist; [2007]
    Nyckelord :attityder; flickor; förebilder; identifikation; könsidentitet; pojkar; positionering; sagor; teknik;

    Sammanfattning : Genom att läsa berättelser för elever i skolår 1 och 2 har vi undersökt vilka positionerbarn antar när de dramatiserar sagokaraktärer som sysslar med teknik. En saga medtraditionella könsroller lästes för en grupp elever och samma saga men med omvändakönsroller lästes för en annan grupp. LÄS MER

  3. 13. Påverkar barns fritidsläsning läsförmågan? : En studie med elever i år 4, om deras litteraturläsning och nyttjande av visuella medier på fritiden.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för humaniora

    Författare :Jessica Nilsson; Eila Johansson; Margareta Karlsson; [2006]
    Nyckelord :läsförståelse; läshastighet; medier och fritidsläsning;

    Sammanfattning : Vårt syfte med detta arbete var att undersöka om barns läsvanor av olika texter på fritiden påverkar deras läsförståelse och läshastighet. Vi har utifrån syftet ställt två frågor: · Påverkar barns läsvanor på fritiden deras läsförståelse och läshastighet? · Finns det skillnader i barns läsförståelse och läshastighet, beroende på vilken typ av text de konsumerar (såsom skönlitteratur, eller nya visuella medier) eller att de aldrig läser skönlitteratur på fritiden? Till grund för vår undersökning är 23 elever i årskurs fyra. LÄS MER

  4. 14. Berätta en saga! : en undersökning om pedagogers och barns tal om sagans betydelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Lena Andersson; Charlotte Jubell; [2006]
    Nyckelord :Förskolan; Sagor;

    Sammanfattning : Bakgrund:Berätta en saga! När vi varit på Vfu har barnen bett att man ska läsa för dem. Att det också har en stor del i förskolans vardag har vi märkt under vår utbildning till lärare i förskola/förskoleklass. LÄS MER

  5. 15. Det var en gång… En undersökning om sagan som pedagogiskt hjälpmedel

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Anna Persson; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsatsen belyser ämnet saga, och arbetet med sagan. Syftet är att undersöka i vilken utsträckning sagoundervisning används i förskolan och skolan och i så fall hur? I uppsatsen sker en kort genomgång av vad en saga är för något och hur den kan användas i undervisning. LÄS MER