Sökning: "läsinlärning och lek"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden läsinlärning och lek.

  1. 1. Första läsundervisningen i årskurs 1 : Hur klasslärare uppfattar och beskriver den första läsundervisningen i årskurs 1 utifrån elevers behov

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Madlene Carlswärd; [2016]
    Nyckelord :speciallärare; specialpedagogik; specialundervisning; undervisning; läsning; tidig läsundervisning; speciallärarroll;

    Sammanfattning : Att som klasslärare ansvara för läsundervisningen i årskurs 1 kan uppfattas som ett komplext uppdrag. Man bör ha god kunskap om läsprocessen och dess olika utvecklingsnivåer för att kunna möta eleverna där de befinner sig i läsutvecklingen, samtidigt som yttre faktorer kan påverka möjligheterna till individanpassad undervisning. LÄS MER

  2. 2. Högläsning i förskolan : En fokusgruppstudie av pedagogers förhållningssätt till högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Annie Behre; [2014]
    Nyckelord :Language development; preschool activities; reading aloud; focus group; Språkutveckling; förskoleverksamhet; högläsning; fokusgrupp;

    Sammanfattning : Flera forskare menar att grunden för läsinlärning börjar så fort små barn hör ramsor, sånger och människor prata. Inom förskoleverksamheten är högläsning en vanligt förekommande aktivitet. Läser man högt för barn redan från en tidig ålder kan det resultera i att barnen tidigt utvecklar sin talförmåga. LÄS MER

  3. 3. Läs- och skrivinlärning i förskoleklass : Läs- och skrivinlärning i dagsläget och utveckling under tiden 1994-2012

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anette Persson; [2013]
    Nyckelord :Preschool; grade one; reading skills; writing skills; policy documents.; Förskoleklass; årskurs ett; läsinlärning; skrivinlärning; styrdokument.;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of this survey is to examine how educators work with reading- and writing-skills in preschool with six year old children. I want to examine if the new curriculum, Lgr11, has affected the school teachers in their teaching of reading- and writing and if their work has changed through the years. LÄS MER

  4. 4.  "Vi utgår både från helheten och delarna" :  Två förskollärares beskrivning av hur de arbetar i förskoleklass för att främja elevernas läs- och skriftspråkliga utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Sara Johannesson; [2011]
    Nyckelord :förskoleklass; språklig medvetenhet; fonologisk medvetenhet; skriftspråklig utveckling; läsinlärning; skrivinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning är att bidra till kunskap om hur elevernas skriftspråkliga utveckling kan främjas under året i förskoleklass. Jag har valt att genomföra en kvalitativ intervjustudie av två förskollärare i en förskoleklass i en småstad i Mellansverige. LÄS MER

  5. 5. Rörelse är viktigt! : En studie om förskollärares syfte, arbetssätt och förutsättningar för arbete med rörelse i förskoleklassen

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lisa Bengtsson; Louise Larsson; [2008]
    Nyckelord :Rörelse; Förskoleklass; Lek;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur förskollärare tänker kring rörelse och hur den blir en del i undervisningen för barnen i förskoleklasserna. De frågeställningar som tas upp är; Vad har förskollärare för syfte med rörelse? Vad har förskollärare för förutsättningar för att arbeta med rörelse? Vilka arbetssätt används för att få in rörelse i verksamheten? Här används en semistrukturerad intervju med en intervjuguide för att kunna få ut så mycket som möjligt från ett specifikt område. LÄS MER