Sökning: "läxor 2009"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden läxor 2009.

  1. 1. LA MOTIVATION DES APPRENANTS SUÉDOIS POUR L’APPRENTISSAGE D’UNE TROISIÈME LANGUE Une étude des conceptions du français des élèves suédois de la 5ème année

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Irene Andersson; [2020-12-17]
    Nyckelord :Franska; L3; motivation; conceptions; langue étrangère;

    Sammanfattning : Cette étude a pour but d’examiner la motivation des élèves suédois en 5ème année pour l’apprentissage d’une troisième langue, surtout pour le français. Les avis et les conceptions des élèves en 5ème année, c’est-à-dire avant le début des études, n’ont pas, à notre connaissance, été examinés auparavant. LÄS MER

  2. 2. Individuella läsläxor : anses det svårt och tidskrävande eller motiverande och lustfyllt utifrån lärarnas perspektiv?

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ulrika Syvänen; Victoria Ödqvist; [2019]
    Nyckelord :individuella läsläxor; läsning; läxor; motivation;

    Sammanfattning : För att varje elev ska utveckla en god läsförmåga krävs det att läraren känner sina elever och vet vilken nivå de befinner sig på i sin läsutveckling. Forskare, som Schmidt (2013), Frost (2009), Alatalo (2011) och Sanden (2013), förklarar att för att utveckla sin läsförmåga måste eleverna få möta texter som ligger inom den proximala utvecklingszonen, vilket innebär att de varken är för lätta eller för svåra för den enskilde individen. LÄS MER

  3. 3. "Paddor i praktiken" Skolutveckling i digitala lärverktyg/iPads - från teori till praktik

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Christine Reuterskiöld; [2014]
    Nyckelord :skolutveckling; digitala lärverktyg; iPad; strategier; inkludering; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractReuterskiöld, Christine (2013). ”Paddor i praktiken”, Skolutveckling i digitala lärverktyg/iPad – från teori till praktik. (”Toads in practice” School development in digital tools/iPads – from theory to practice), specialpedagogik avancerad nivå, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle. LÄS MER

  4. 4. Effektiv ordinlärning med suggestopedimetoden: det affektiva filtrets påverkan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Annette Gyllander; [2011]
    Nyckelord :suggestopedi; ordinlärning; det affektiva filtret; Lozanov; Krashen; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka om suggestopedimetoden med dess fokus på glädje och avspänning, frigörandet av hjärnkapacitet och ett tryggt inlärningsklimat leder till framgång i ordinlärning i ett andraspråk. Som utgångspunkt finns Krashens teori om att ett lågt affektivt filter och ordinlärning har ett samband. LÄS MER

  5. 5. Läxa - En gränslös undervisning? En studie i läxans gränser samt hur lärare och rektorer kommunicerar kring dessa.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Marianne Keszei; [2009-08-31]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Att upptäcka aspekter på läxans hantering som kan bidra till att diskursiva slutenheter öppnas upp så att läxan kan studeras ur nya infallsvinklar. Teori: Studierna av läxan är gjord ur ett sociokulturellt perspektiv där sociala normer och kommunikation är en grundläggande faktorer. LÄS MER