Sökning: "langue étrangère"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden langue étrangère.

  1. 1. Apprentissage et authenticité en français langue étrangère (FLE) – une étude sur l'effet motivationnel d'un échange linguistique

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Caroline Vuollet; [2024]
    Nyckelord :Échange linguistique; contexte d’apprentissage authentique; authenticité; motivation; apprentissage du FLE;

    Sammanfattning : For today's knowledge seekers, understanding the world around us is crucial. Being able to understand other cultures and different people's lifestyles, customs and practices opens up to a deeper understanding of the world and enriches us as individuals. Language is a big part of this. LÄS MER

  2. 2. COMMENT L’UTILISATION DE LA LANGUE MATERNELLE INFLUENCE-T-ELLE L’APPRENTISSAGE D’UNE LANGUE ETRANGERE ? Étude sur le rôle porté par l’utilisation de la langue maternelle

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Isabella Ekstam Kilicoglu; [2023-10-31]
    Nyckelord :Langue maternelle; didactique; pédagogie; enseignement;

    Sammanfattning : Le but de ce mémoire est d’analyser si les élèves d’un collège en Suède trouvent que l’utilisation de la langue maternelle est nécessaire dans un cours de français comme langue étrangère (FLE). L’utilisation de la langue maternelle dans les cours de langue étrangère a longtemps été vue comme un outil à éviter (Johnson, 2017 : 64). LÄS MER

  3. 3. La place des listes lexicales dans l’enseignement du vocabulaire en classe de FLE en Suède

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :François Joseph Nkounga; [2023]
    Nyckelord :FLE: Français langue étrangère; listes lexicales; vocabulaire; enquête;

    Sammanfattning : Language is an ideal tool that humans use to communicate with their fellow human beings. Thus, vocabulary plays a key role in learning French. Different methods are used in the classroom to accredit the teaching of foreign language vocabulary in middle school in Sweden. LÄS MER

  4. 4. Uttalet i undervisningen : En kvalitativ studie om fransklärares uppfattningar om, och beskrivningar av, muntlig språkformulering i grund- och gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Bettina Klingenheim; [2023]
    Nyckelord :Franska; uttal; prosodi; muntlig språkframställning; begriplighet; fransklärare; grundskolan; gymnasiet; uppfattningar; lärarkognition;

    Sammanfattning : Uttalet är en väsentlig del av den muntliga språkformuleringen och en medveten användning av prosodi kan bidra till utvecklingen av ett begripligt uttal vilket i sin tur underlättar kommunikationen. Syftet med föreliggande studie har därför varit att få förståelse för hur fransklärare i grund- och gymnasieskolan arbetar med uttalet, det vill säga ljud och prosodi, vid muntlig språkframställning. LÄS MER

  5. 5. Les jeux comme outil de FLE

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Joseph Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Enseignement; méthodes; FLE; français; jeux.;

    Sammanfattning : This mémoire investigates how teachers use games as a pedagogical tool in teaching French as a foreign language (FLE). Games can be linked to the Swedish National Agency for Education's goals for language teaching and form a basis for teachers to reach out to students. LÄS MER