Sökning: "läs- och skrivsvårigheter"
Visar resultat 16 - 20 av 20 uppsatser innehållade orden läs- och skrivsvårigheter.
16. Autismspektrumtillstånd och läs-och skrivsvårigheter : Fyra lärares uppfattningar om elevers läs-och skrivproblematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Denna studie handlar om några gymnasielärares uppfattningar om integrerade elever som har en dokumenterad autismspektrumtillstånd samt läs-och skrivproblematik. Studien har en kvalitativ utgångspunkt och undersökningen är baserad på halvstrukturerade intervjuer med fyra pedagoger som arbetar på olika gymnasier i södra Sverige. LÄS MER
17. Självkännedom kring sitt lärande : En intervjustudie med elever med specifika läs- och skrivsvårigheter/dyslexi
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur elever med specifika läs- och skrivsvårigheter/dyslexi upplever sina möjligheter att utveckla en självkännedom kring sitt eget lärande. Studien har genomförts som en kvalitativ studie där totalt sex ungdomar från tre olika skolor har intervjuats. LÄS MER
18. En jämförelse av flerspråkiga elevers avkodning på arabiska och svenska : Att minska över- respektive underidentifiering av läs och skrivsvårigheter hos flerspråkiga elever
Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Samhällets ökade krav på skriftspråklighet medför att funktionshinder kopplat till läs- och skrivsvårigheter ökar. Samtidigt visar internationella läsundersökningar på en sämre litteracitetsutveckling för elever med annat modersmål än svenska. LÄS MER
19. Magi eller vetenskap? : Fyra specialpedagogers beskrivningar av sitt arbete med elever med läs- och skrivsvårigheter
Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Uppsatsen avser att ta fram exempel på hur specialpedagoger beskriver sin undervisning av elever med läs-‐ och skrivsvårigheter. Dessa exempel sätts i relation till olika teoretiska perspektiv för att se i vilken teori de intervjuade specialpedagogerna grundar sitt arbete. LÄS MER
20. Hur gör vi med engelskan? : En kvalitativ studie om hur elever i läs- och skrivsvårigheter lär sig ett nytt och främmande språk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Syftet med vår studie är att ge en fördjupad förståelse av hur elever i läs- och skrivsvårigheter lär in ett nytt och främmande språk som engelska. Studien syftar även till att belysa skillnaden mellan inlärningen av engelska hos en elev i läs- och skrivsvårigheter och hos en elev utan läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER