Sökning: "läs- och skrivsvårigheter"

Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden läs- och skrivsvårigheter.

  1. 11. Alla barn är lika men olika, alla vill lära sig! : Hur lärare och skolan förhåller sig till läs- och skrivsvårigheter, vilka metoder de använder samt hur de kommer fram till sina val av metoder.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Anna Ninic; [2018]
    Nyckelord :Reading and writing difficulties; dyslexia; the Bornholm method; socio-cultural perspective; Vygotsky; custom education; Läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; Bornholmsmetoden; sociokulturellt perspektiv; Vygotskij; anpassad undervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this survey is to get more understanding of what reading and writing difficulties really mean, as well as the methods that can be used to support students with reading and writing difficulties. In order to arrive at a result, I have used two research methods, qualitative interview and observation of three teachers. LÄS MER

  2. 12. Hur arbetar lärare för att förbättra förutsättningarna för elever med ADHD som även har läs- och skrivsvårigheter? : En kvalitativ intervjustudie om lärarnas effektiva strategier och metoder som tillämpas för elever med ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Maria Enkvist; [2017]
    Nyckelord :ADHD läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Hur arbetar lärare för att förbättra förutsättningarna för elever med ADHD som även har läs- och skrivsvårigheter? Syftet med detta arbete är att skapa en förståelse och få insikt i vilka strategier och metoder som kan tillämpas för att underlätta läs- och skrivinlärningen för elever med ADHD. Rapporten avser att besvara följande frågor. LÄS MER

  3. 13. När texten räknas : En studie i matematik för elever med lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Stefan Storrank; [2016]
    Nyckelord :Arbetsminne; lästal; läs- och skrivsvårigheter och matematiklektioner;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker vilka problem elever med läs- och skrivsvårigheter möter med lästal i matematik och hur de gör när de försöker att lösa dem. Lästal kan uppfattas som svåra då det finns flera olika delar som eleven förväntas hålla kvar i minnet samtidigt som de löser uppgifter- na. LÄS MER

  4. 14. Tycker örnar om örngott? : En studie om läsförståelse i slöjd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Nilsson; [2016]
    Nyckelord :ämnesspecifika ord och begrepp; läs- och skrivsvårigheter; nyanlända;

    Sammanfattning : I denna studie har jag undersökt hur slöjdlärare går till väga då de lär ut ämnesspecifika ord och begrepp samt hur slöjden kan hjälpa eleverna med deras läs- och språkutveckling. Läsförståelsen i svensk skola sjunker enligt de internationella Pisa-studierna, samtidigt som en omfattande invandring till Sverige skett, vilket har medfört ett ökat antal elever med svenska som andraspråk i svenska skolor. LÄS MER

  5. 15. Det är lättare att säga att man inte vill än att visa att man inte kan! : En undersökning om läs-och skrivsvårigheter inom ämnet svenska.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Christin Carlsson; [2015]
    Nyckelord :Specialpedagogik; dyslexi; inkludering; pedagogisk kartläggning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lärare och skolledning tänker om specialpedagogik. Skolan ska tillgodose varje elevs behov och skapa förutsättningar så att alla når måluppfyllelse. Skolverket har sitt tydliga uppdrag med att alla barn, ungdomar och vuxna ska få en bra utbildning. LÄS MER