Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 81 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Leken som pedagogiskt verktyg : En kvalitativ studie kring lågstadielärares uppfattning av leken i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jessica Skyman; Sara Tallroth Elofsson; [2023]
    Nyckelord :Pedagogik; didaktik; lärares uppfattningar; grundskola; pedagogisk lek; pedagogiskt verktyg; socialt samspel; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie har syftet varit att undersöka verksamma lärares uppfattningar av leken som ett pedagogiskt verktyg för lärande i årskurs F-3. För att undersöka detta syfte har tre forskningsfrågor formulerats, vilka fokuserar på lärares definition av pedagogisk lek, lekens relevans för lärandet och inställning till leken som ett pedagogiskt verktyg. LÄS MER

  2. 2. Leken i spanskundervisning : En studie av leken som undervisningsmetod i spanska som moderna språk på grundskolan åk 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Beatriz Tremearne; [2023]
    Nyckelord :Interaktiv; lek; lust att lära; motivation; variation; språklek;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att examinera spansklärares arbetssätt och resonemang kring lekens roll i lärande av spanska som moderna språk i undervisning på grundskolenivå. De två centrala frågeställningar som undersöks i denna studie relaterar till användningen av leken som inlärningsmetod i klassrummet och lärarnas åsikter om denna undervisningsmetod. LÄS MER

  3. 3. Under bar himmel : En kvantitativ studie kring faktorer som påverkar barns lärande i utomhusmiljö i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Janina Magnusson; Michael Kentlid; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; utomhuspedagogik; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Inledning Undervisningen i fritidshemmet är bunden till läroplanen där eleverna ska ges möjlighet att lära genom lek, upplevelser och i situationen. Utomhuspedagogisk undervisning har visat sig fördelaktigt för elevernas lärandeförmåga. LÄS MER

  4. 4. Förskolans fysiska lärmiljö inomhus : En kvalitativ studie om hur lärmiljön främjar barns lust till att leka och lära

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Camilla Eriksson; Rebecca Rothman; [2023]
    Nyckelord :Förskola; lek och lärmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskolans fysiska lärmiljö inomhus och hur förskollärare anpassar lärmiljön för att främja lust till lek och lärande för barnen. Studien avser även att synliggöra vad förskollärare utgår från vid skapandet av lärmiljöer. LÄS MER

  5. 5. Kan bråklek skapa betydelsefulla förändringar för barns utveckling och lärande? : En kvalitativ studie om hur barn i förskoleåldern bråkleker och dess betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karina Alam; Feray Turandar; [2023]
    Nyckelord :Bråklek; rough and tumble play R T play ; fysiska rörelselek; fenomenologisk teori; lekstämningar; leksignaler; sociala lekregler; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Leken betraktas som en grundläggande och avgörande del av barnkulturen, och det framhävs både i förskolans läroplan och forskning som en betydelsefull faktor för barns utveckling och lärande. Inom förskoleverksamheten uppkommer och främjas bråklekar regelbundet som en del av barnens lek. LÄS MER