Sökning: "likabehandlingsplan förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 28 uppsatser innehållade orden likabehandlingsplan förskolan.

  1. 11. Likabehandlingsplan för alla : En kvalitativ studie om hur likabehandlingsplan prioriteras och hålls levande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Poulen Yako; Manwila Katto; [2018]
    Nyckelord :Likabehandling; Likabehandlingsplan; Diskriminering; Kränkningar;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskolepersonal arbetar och uppfattar likabehandlingsarbetet och undersöka hur förskolor uppfattar och beskriver likabehandlingsplan. Studien utgick från en kvalitativ studie med åtta semistrukturerade intervjuer med barnskötare och förskollärare. LÄS MER

  2. 12. "Förebygga eller släcka bränder?" : En kvalitativ studie om hur förskolepersonal resonerar om likabehandlingsarbetet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Hägler; Sara Bäck Thalén; [2018]
    Nyckelord :förskola; förskolepersonal; likabehandling; likabehandlingsplan; normer;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskolepersonal resonerar om likabehandlingsarbetet i förskolan. Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod och utfördes genom fyra semistrukturerade gruppintervjuer, med arbetslag verksamma inom förskolan. LÄS MER

  3. 13. Likabehandlig för alla : - en studie om vuxnas konstruktion av likabehandling i förskolan

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Emmelie Doverstål; Carole Assine; [2018]
    Nyckelord :Förskola; interaktioner; kränkande behandling; likabehandling; socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen om likabehandlingsplanen och plan mot kränkande behandling i en förskolas hall och hur detta tar sig uttryck i de vuxnas interaktion med barnen. De två forskningsfrågor som ställdes var: Hur konstrueras likabehandlingsplanen av de vuxna i förskolans praktik? Vilka möjligheter och hinder framträder i mötet mellan vuxna och barn i förskolans hall? Den kvalitativa studien är genomförd utifrån ett socialkonstruktionistiskt perspektiv för att se hur vuxna i förskolan socialt konstruerar och skapar mening i interaktioner med barnen. LÄS MER

  4. 14. Ett levande dokument

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Persson; Olivia Polanski; [2015]
    Nyckelord :Förskola; Likabehandlingsplan; Normer; Profession; Värdegrund;

    Sammanfattning : Vår studie syftar till hur pedagoger samtalar om likabehandlingsplaner och vilka erfarenheter de har av likabehandlingsplaner i förskolan. Vi har studerat två förskolor i två olika områden i Malmö och undersökt eventuella skillnader och likheter. LÄS MER

  5. 15. Tolkningsproblematiken i ”en förskola för alla” : En kritisk diskursanalytisk studie om likvärdighet i förskolor utifrån likabehandlingsplaner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Louise Helmersson; [2015]
    Nyckelord :En förskola för alla; likvärdighet; skollagen; diskrimineringslagen; förskolans uppdrag; likabehandlingsplan; kvalitet i förskolan; delaktighet; gruppstorlek;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka åtta förskolors likabehandlingsplaner för att ta reda på hur de talar om ”en förskola för alla” och likvärdighet i den pedagogiska verksamheten. Jag redogör en definition av ”en förskola för alla” som kommer att användas genom min studie. LÄS MER