Sökning: "litterära textval"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden litterära textval.

  1. 1. Litteratur för alla? : - En litteraturdidaktisk studie om inkluderande textval i dagensheterogena skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Sörensson; Rima Baledi; [2021]
    Nyckelord :inkludering; heterogent klassrum; litterära textval;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att, med hjälp av aktuell forskning, undersöka vilka litteräratextval som kan fungera inkluderande i ett heterogent klassrum. Därtill ämnarkunskapsöversikten svara på de möjligheter som inkluderande litterära textval kan ge i ettheterogent klassrum. LÄS MER

  2. 2. Meningsfulla möten : En studie om gymnasieelevers syn på litteraturundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Amanda Thunberg; [2021]
    Nyckelord :Litteraturundervisning; förväntningar; skolkanon; likvärdighet; textval; repertoarer; matchning; icke-matchning; gymnasieelever; fenomenografi;

    Sammanfattning : Med förhoppningen att främja arbetet med skönlitteratur i skolan syftar studien till att undersöka gymnasieelevers förväntningar på litteraturundervisning, syn på skolkanon och dennas påverkan på likvärdighet mellan olika gymnasieutbildningar. Materialet samlades in genom två fokusgruppsintervjuer med elever som går första året på gymnasiet och analyseras utifrån fenomenografins ramar och Kathleen McCormicks teorier om allmänna och litterära repertoarer. LÄS MER

  3. 3. Litterära textval i det heterogena klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Anna Sörensson; Rima Baledi; [2021]
    Nyckelord :heterogent klassrum; litterära textval; rutinisering;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att, med hjälp av lärarintervjuer, undersöka hur lärare resonerar vid valet av litterära texter som läses i ett heterogent klassrum. Examensarbetet ämnar därtill till att, med hjälp av elevintervjuer, undersöka elevers upplevelser av lärares litterära textval. LÄS MER

  4. 4. "Jag hatar allt med böcker" Vilken kännedom har lärare om elevernas läsvanor och preferenser?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anja Axemo; Terese Gilbertson; [2008]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; litteraturläsning; fritid; val av undervisningstexter; erfarenhetspedagogik; subjektiv relevans;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka andraspråkselevers läsvanor och i vilken mån undervisande lärare har kännedom om och använder sig av denna information vid val av och arbete med texter i skolan. För att besvara våra frågeställningar har vi valt att göra en kvalitativ studie och den metod vi använder för att samla in det empiriska materialet är intervjuer med elever och deras undervisande svensklärare. LÄS MER