Sökning: "ljungström"

Visar resultat 21 - 25 av 104 uppsatser innehållade ordet ljungström.

  1. 21. Med blicken framåt : en omgestaltning av Östra kyrkogårdens minneslund i Malmö

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Simon Ljungström; [2021]
    Nyckelord :gestaltning; kyrkogård; minneslund; kulturhistoria; Lewerentz; arkitektur;

    Sammanfattning : Detta arbete gjordes som en del av en designtävling med målet att omgestalta Östra kyrkogårdens minneslund i Malmö. Det som efterfrågades var en förbättring av platsen och de omkringliggande ytorna, ur avseendena funktion, tillgänglighet och skötsel. Även inslag av ny teknik var eftersträvansvärt. LÄS MER

  2. 22. Regionalt grönstrukturarbete : En studie av tre svenska regioner

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för tema; Linköpings universitet/Tema teknik och social förändring

    Författare :Karin Sjönneby; Sofia Faxell Ljungström; [2021]
    Nyckelord :regional planning; green structure; responsibility; conflicts of interest; cooperation; regional planering; grönstruktur; ansvarsfördelning; intressekonflikter; samverkan;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna har världen upplevt en kraftig urbanisering. Denna utveckling innebär ianspråktagande av grönområden vilket för med sig negativa effekter på grönstrukturen. För en god förvaltning av grönstruktur på lokal nivå krävs god vägledning från regional nivå. LÄS MER

  3. 23. Underliggande ideologiska principer i skolans likabehandlingsplaner, Olweus modell och Ljungströms Farstametod : En kvalitativ forskningsstudie om hur kulturella, sociala och ekonomiska intressen kan avspeglas i åtgärdsmodeller och dagens likabehandlingsplaner

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Lisa Hillerhag; Mark Roubert; [2021]
    Nyckelord :Olweus model; Ljungström’s Farsta method; bullying; equal treatment plan; curriculum theory; curriculum code; principles;

    Sammanfattning : Bullying is a persistent problem that in recent years has increased by 7 percent between theages of 11, 13 and 15 years. In order to work against bullying, the Education Act regulates thatschools must produce a new equal treatment plan every year. LÄS MER

  4. 24. Vad är kvalitet? : Synen på skönlitteratur i Biblioteksbladet under två epoker

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Gustaf Ljungström; [2021]
    Nyckelord :Kvalitet; skönlitteratur; folkbibliotek; kulturpolitik;

    Sammanfattning : This study deals with the question of quality in literature, more specifically what Swedish librarians are supposed to make of the concept. There seems to exist a tension in everyday work for librarians: on the one hand you are supposed to provide the kind of books people ask for, on the other, it is your job, explicitly stated in the Swedish Library Act (SFS 2013:801, §6), to ensure ”quality” and ”versatility” in the library’s  supply of books. LÄS MER

  5. 25. Skillnader i förståelse efter digitala kontra fysiska laborationstillfällen : En kvasiexperimentell studie i ämnet teknik vid undervisning i årskurs sju

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Stål Fredrik; Ljungström Martin; [2021]
    Nyckelord :Digitalt lärande; Virtuellt lärande; Undervisning på distans; Undervisning i teknik;

    Sammanfattning : Syftet med detta utvecklingsarbete var att undersöka och mäta eventuella skillnader i eleversförståelse av koncepten konstruktionsprinciper, hållfasthet och konstruktioners stabilitetberoende på om eleverna arbetat med dessa koncept fysiskt i klassrumsmiljö eller digitalt pådistans. För att kunna göra detta försöker vi svara på följande frågeställning: Hur påverkaselevernas förståelse av koncepten konstruktionsprinciper, hållfasthet och konstruktionensstabilitet beroende på om de genomför laborationer digitalt eller fysiskt? Vi har använt enexperimentell metod för att kunna svara på frågeställningen där två grupper av elever i årskurssju fått genomgå två olika projektbaserade laborationer med brokonstruktioner; en digital ochen fysik. LÄS MER