Sökning: "longitudinell metod"

Visar resultat 1 - 5 av 219 uppsatser innehållade orden longitudinell metod.

  1. 1. Konsumenters inställning till personlig marknadsföring : En kvantitativ studie av konsumenters syn på personlig marknadsföring och dess konsekvenser för kundlojalitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Maja Palmqvist; Axel Vallenor; [2024]
    Nyckelord :Personalized marketing; offers; strategy; attitude; privacy; integrity; Word of Mouth; loyalty;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka konsumenters inställning till personlig marknadsföring med utgångspunkt i personlig integritet. Vidare är studiens syfte att undersöka om personlig marknadsföring kan leda till kundlojalitet med hjälp av Word of Mouth som proxy. LÄS MER

  2. 2. Orsakar "text-neck" nacksmärta? : en scoping-review

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Daniel Johansson; Pedro Farajian; [2024]
    Nyckelord :hållning; mobilanvändning; nackflexion; nacksmärta;

    Sammanfattning : Bakgrund: Nacksmärta är den fjärde största sjukdomen i världen och enbart i Stockholm upplevs 10 av 100 personer ha nacksmärta varenda dag. Ungefär 75 % av världens befolkning som hanterar mobiltelefoner har en framåt- och nedåtförskjuten position av nacken, även kallat “text-neck”. LÄS MER

  3. 3. Valperioders påverkan på artificiell styrning av resultat i svenska kommuner

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Martin Knutsson; Magnus Vahlberg; [2024]
    Nyckelord :Earnings management; municipal accounting; creative accounting; financial performance manipulation; election; Artificiell styrning av resultat; kommunal redovisning; earnings management; resultatmanipulation; val;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka graden av artificiell styrning av resultat i svenska kommuner och hur detta varierar för de olika åren inom en valperiod. Med valperiod menas valåret och de följande året fram till nästa val. Metod: I studien har en kvantitativ forskningsstrategi tillämpats, med en longitudinell forskningsdesign. LÄS MER

  4. 4. ESG-betyg och aktievärde

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Oskar Karlsson; Malin Printz; [2024]
    Nyckelord :ESG; CSR; ESG-betyg; aktieavkastning; ESG-investeringar; hållbarhetsrapportering; aktieägarvärde; aktievärde och finansiell utveckling.;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING  Titel: ESG-betyg och aktievärde: En kvantitativ studie som undersöker sambandet mellan ESG-betyg och aktievärde. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Malin Printz och Oskar Karlsson  Handledare: Jan Svanberg Datum: Januari - 2024 Syfte: Företagens hållbarhetsarbete har blivit ett aktuellt ämne på senare år. LÄS MER

  5. 5. Sambandet mellan ESG-betyg och finansiell prestation på tillväxtmarknader : Financial slack – en moderator?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Samuel Andersson; Viktor Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :ESG-score; E-score; S-score; G-score; financial performance; financial slack; stakeholder theory; emerging markets; ESG-betyg; E-betyg; S-betyg; G-betyg; finansiell prestation; financial slack; intressentteorin; tillväxtmarknader;

    Sammanfattning : Syfte: I takt med att hållbarhet blir allt viktigare, erhåller företagen en betydelsefull roll i arbetet för ett hållbart samhälle. Vilket medfört ett stort intresse för hur ESG-betyget påverkar de finansiella aspekterna av verksamheten i både företagsvärlden och den akademiska världen. LÄS MER