Sökning: "målorienterad undervisning"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden målorienterad undervisning.

  1. 1. ”Möjligheten för att kunna delta i barnens lek utomhus känns enklare” : En undersökning i förskollärares syn och delaktighet i barns lek utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Johanna Pettersson; Frida Olsson-Granlund; [2021]
    Nyckelord :fenomenografi; förskollärare; lek; undervisning; utevistelse;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att öka kunskapen om vad förskollärare har för föreställningar om hur de förhåller sig till barnens lek utomhus. Detta i syfte för att få en ökad förståelse för deras roll i leken och under utevistelsen på förskolan. LÄS MER

  2. 2. Kritiska aspekter vid utveckling av en god taluppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Jessica Sjövall; [2018]
    Nyckelord :Number Sense; critical aspects; Taluppfattning; taluppdelning; kritiska aspekter; målorienterad undervisning;

    Sammanfattning : Framförvarande arbete är en systematisk litteraturstudie som syftar till att identifiera kritiska aspekter relaterat till taluppdelning vid utveckling av en god taluppfattning, huvudsak i årskurs 1-3. Kritiska aspekter innebär att elever uppfattar samma lärandeinnehåll på olika sätt. LÄS MER

  3. 3. Motivera mera! : En studie om hur lärare motiverar elever i svenskundervisningen.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Lindén; [2015]
    Nyckelord :motivation; motivationsarbete; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Inledning Lärare bör bedriva motivationsarbete i svenskundervisningen som ökar elevernas förväntningar på att bemästra uppgifter. Motivationsarbetet bör också stärka elevernas inre läs- och skrivmotivation med självutveckling och kompetensökning som överordnade mål för läsning och skrivning. LÄS MER

  4. 4. Målorienterad undervisning och skolans roll för samhällsutvecklingen i Sydafrika. En kvalitativ intervjustudie.

    C-uppsats,

    Författare :Anna Nilsson; Johanna Tholin; [2010]
    Nyckelord :Sydafrika; skola; samhällsutveckling; målorientera;

    Sammanfattning : SyfteVårt syfte är att ta reda på vad ett antal sydafrikanska lärarstudenter samt personal vidlärarutbildningen tycker om den föreskrivna undervisningsmetoden i Sydafrika (OBE) och omrelationen mellan skola och samhälle.HuvudfrågaVilka åsikter finns kring OBE och framtiden för Sydafrikas skolor?Metod och materialVi har studerat litteratur i ämnet, såväl som metodlitteratur. LÄS MER