Sökning: "mångkulturell skola. interkulturellt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden mångkulturell skola. interkulturellt lärande.

  1. 1. Tillvaratagande av elevers kulturella bakgrund genom interkulturell pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josefine Ottosson; Olesia Lomovskaja; [2020]
    Nyckelord :Interkulturellt lärande; Interkulturell pedagogik; Interkulturell pedagogisk kompetens; Kulturell bakgrund; Kulturell mångfald;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att ta reda på hur lärare i f-3 utövar interkulturell pedagogik, vad de har för föreställningar kring bejakandet av kulturellt mångfald samt hur de ser på kulturell bakgrund hos eleverna som en berikande faktor i tematisk SOundervisning. De teorier som agerar analysverktyg i studien utgörs av John Deweys progressiva pedagogik och Lev Vygotskijs sociokulturella perspektiv på lärande. LÄS MER

  2. 2. Interkulturell undervisning : En undersökning om hur lärare talar om interkulturell undervisning i dagens mångkulturella skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Johan Lindgren; [2020]
    Nyckelord :Interkulturell undervisning; interkulturell pedagogik; interkulturalitet; mångkultur; SO-didaktik; lärande.;

    Sammanfattning : Skolan är idag en social och mångkulturell mötesplats där både vuxna och elever dagligen interagerar. För att kunna bedriva en verksamhet där alla känner sig välkomna och av betydelse krävs ett aktivt arbete för att detta ska kunna uppnås. LÄS MER

  3. 3. Interaktioner i slöjdsalen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mohammad Said Hamadeh; [2019]
    Nyckelord :icke-verbal kommunikation; multimodalitet; slöjdföremål;

    Sammanfattning : Då jag under en längre tid av mitt yrkesverksamma liv arbetat på en mångkulturell skola har jag funderat på hur undervisning och kommunikation sker i en slöjdsal.Syftet med arbetet är att undersöka, beskriva och analysera samspelet mellan elever och slöjdlärare samt elever som har olika modersmål sinsemellan och hur kunskapen om samspelet kan tillämpas för att elever med annan språkbakgrund skall kunna uppnå de av Skolverket uppställda mål i allmänhet. LÄS MER

  4. 4. Språk- och kunskapsutveckling hos flerspråkiga elever : En inblick i organisationen och undervisningen på en mångkulturell skola

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jenny Daleke; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Samhället har gått från att vara monokulturellt till att bli mångkulturellt, vilket har lett till pedagogiska utmaningar för skolan. Enligt skolans styrdokument ska alla elever ges lika studie- och utbildningsmöjligheter, men elever med utländsk bakgrund missgynnas. LÄS MER

  5. 5. Interkulturellt lärande i mångkulturella skolor

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Summan Azhar; [2012]
    Nyckelord :Interkulturell undervisning; Interkulturell matematik; Modersmål; Mångkulturell; Segregation; Svensksa som andra språk;

    Sammanfattning : I detta arbete har jag gjort en jämförelse mellan en mångkulturell skola d.v.s. en skola där det finns många olika kulturer, språk, etniciteter blandade Lahdenperä & Lorentz (2010), med en skola där fördelningen mellan elever som har svenska som första språk och elever som har det som andra språk är jämn. LÄS MER