Sökning: "mångkulturellt fritidshem"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden mångkulturellt fritidshem.

  1. 1. Mottagande och inkludering av nyanlända elever i fritidshemmet : - En intervjustudie med åtta fritidspedagoger

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Neslihan Arikan; Nargis Oriakhel; [2019]
    Nyckelord :Inkludering; integrering; fritidshem; språkutveckling; IKT; flerspråkighet; SVA-lärare; ordinarieklass; förberedelseklass; nyanlända; sociokulturellt; interkulturellt; mångkulturellt;

    Sammanfattning : Studien synliggör åtta fritidspedagogers beskrivningar och erfarenheter av mottagande ochinkludering av nyanlända elever i fritidshemmet. Syftet med studien är attanalysera hur fritidspedagoger beskriver sitt arbete med mottagande ochinkludering av nyanlända elever. LÄS MER

  2. 2. Det mångkulturella fritidshemmet : En kvalitativ studie om fritidspedagogers erfarenhet av arbetet på mångkulturella fritidshem

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Robin Lind; Henrik Plym; [2017]
    Nyckelord :Fritidspedagog; Mångkultur; Fritidshem; Interkulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Skolan och fritidshemmet är en mötesplats för olika kulturer. Vår studie kommer att visa resultat utifrån fritidspedagogers erfarenheter av att arbeta på ett mångkulturellt fritidshem. LÄS MER

  3. 3. ”Ambitionerna speglar inte alltidverkligheten” : En studie om rektorers och lärares förhållningsätt kring det mångkulturella fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jenny Hellström; Jessica Smith; [2016]
    Nyckelord :Fritidshem; Förhållningssätt; Interkulturalitet; Mångfald; Samverkan;

    Sammanfattning : Studien utfördes med syfte att undersöka fritidspedagogers och rektorers förhållningssätt till kulturell mångfald och dess betydelse för fritidshemmets verksamhet. För att nå syftet ställde vi forskningsfrågorna: Hur ser den praktiska verksamheten ut på de olika skolorna? Vilka svårigheter och möjligheter förekommer i ett mångkulturellt fritidshem? Hur kan fritidshemmet bli ett komplement till skolan i en mångkulturell skola? Genom vårt val av kvalitativ intervju som metod har vi träffat 10st informanter på tre olika skolor, varav åtta stycken är verksamma pedagoger i fritidshemmet och två stycken är rektorer på dessa skolor. LÄS MER

  4. 4. Bildskapande i en mångkulturell fritidshemsverksamhet : En kvalitativ studie om hur fritidslärare upplever bildskapande aktiviteter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Elin Örheden; Johanna Andreasson; [2016]
    Nyckelord :Bildskapande; fritidshem; mångkultur; fritidslärare; kommunikation; interaktion;

    Sammanfattning : Syftet med det här självständiga arbetet är att undersöka hur fritidslärare upplever och beskriver arbetet med bildskapande på mångkulturella fritidshem. I arbetet redogör vi för fritidslärares upplevelser av elevers interaktion och kommunikation i bildskapande aktiviteter och vilka pedagogiska konsekvenser bildskapandet kan medföra på mångkulturella fritidshem. LÄS MER

  5. 5. En studie om hur fritidslärare beskriver att de arbetar för att skapa interkulturella möten i fritidshemmets praktik

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Fritidshemspedagogisk forskning

    Författare :Cisella Floxner; Rebeca Vornanen; [2016]
    Nyckelord :Fritidshem; fritidslärare; interkulturellt perspektiv; kvalitativ metod; barns interkulturella möten;

    Sammanfattning : Sverige räknas idag som ett mångkulturellt land då var femte svensk invånare räknas som invandrare. Detta resulterar i att många kulturer ska mötas och samspela tillsammans. LÄS MER