Sökning: "möjligheter och stora barngrupper"

Visar resultat 1 - 5 av 86 uppsatser innehållade orden möjligheter och stora barngrupper.

  1. 1. Riskfylld lek - en skräckblandad förtjusning som ger fjärilar i magen! : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om riskfylld lek i förskolans utemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Johanna Hansson; Caroline Jonsson; [2024]
    Nyckelord :phenomenography; preschool teacher’s perceptions; risky play; outdoor environment; challenge; fenomenografi; förskollärares uppfattningar; riskfylld lek; utemiljö; utmaning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares uppfattningar av riskfylld lek i förskolans utemiljö. Utifrån våra egna tidigare erfarenheter, när vi har varit verksamma i förskola, har vi sett och upplevt att säkerheten hos pedagogerna tar överhand när barnen vill utforska riskfylld lek. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares resonemang kring undervisning utomhus : Med fokus på förskolans gård

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maja Johansson; Hanna Dahl; [2024]
    Nyckelord :utomhusundervisning; förskolans gård; förhållningssätt; undervisningsmaterial;

    Sammanfattning : Följande examensarbete behandlar området undervisning på förskolans gård. Syftet med studien är att framhålla hur förskollärare resonerar kring undervisning på förskolans gård. LÄS MER

  3. 3. Förstelärare i fritidshem.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Alexandra Silow; Annie Sjöstrand; [2023-12-07]
    Nyckelord :Förstelärare i fritidshem; förstelärarreformen; policy enactment teori; tolkande perspektiv; materiellt perspektiv; diskursivt perspektiv.;

    Sammanfattning : Fritidshemmets verksamhet står inför många utmaningar. Stora barngrupper, outbildad personal, inte ändamålsenliga lokaler och bristande planeringstid för att nämna några. Vi ser att det finns ett behov av någon form av förändring som kan hjälpa till att skapa en tydlig struktur och ledning på fritidshemmet. LÄS MER

  4. 4. “Var en del av deras dag, var en del av det som händer här!” : En kvalitativ studie om fritidshemmets kontext och fritidshemslärares arbete mot kränkande behandling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jessika Berg; [2023]
    Nyckelord :Fritidshemmets kontext; kränkningar; kränkande behandling; trygghet; förebyggande arbete;

    Sammanfattning : Studien handlar om att undersöka fritidshemslärares erfarenheter av förebyggande arbete mot kränkande behandling och huruvida fritidshemmet som plats och sammanhang uppfattas som betydelsefullt. Med hjälp av kvalitativa intervjuer har personal på fritidshem fått ge sin syn på förebyggande arbete mot kränkande behandling och hur fritidshemmet som kontext kan vara bra för elevers trygghet. LÄS MER

  5. 5. Möjligheter och hinder för utomhusvistelse på förskolan : Faktorer som påverkar möjligheten för förskollärare att vistas i olika utomhusmiljöer med förskolegruppen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Camilla Draiby; Amanda Östlund; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Utomhusvistelse; Möjligheter; Hinder; Villkor;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla kunskap om förskollärares uttrycka tankar och erfarenheter gällande vilka faktorer som möjliggör eller hindrar förskollärare att erbjuda barnen vistelse i olika utomhusmiljöer. Den teori som arbetet utgår ifrån är den ekologiska systemteorin. LÄS MER