Sökning: "mönster matematik hanna"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden mönster matematik hanna.

  1. 1. Lekande lätt att lära matematik : en handledning i matematik för förskolans personal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Berg; Emma Svedberg; [2017]
    Nyckelord :Bishops matematiska aktiviteter; handledning; lärande i tidig ålder; läroplan för förskolan; små barns matematik; variation.;

    Sammanfattning : Forskning visar på att allt fler förskollärare anser att det är svårt att lära ut matematik till yngre barn. För att bidra till ökad matematikundervisning samt förståelse framställdes en produkt, i form av en handledning. Handledningen riktar sig till förskolepersonal som arbetar med barns lärande av matematik. LÄS MER

  2. 2. Elevers uppfattningar av mönster : En kvalitativ studie om hur elever i årskurs 1 uppfattar upprepade och växande geometriska mönster

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Hanna Debreceni; [2017]
    Nyckelord :mathematics; algebra; pattern; repeating patterns; growing patterns; matematik; algebra; mönster; upprepade mönster; växande mönster;

    Sammanfattning : Arbetet med mönster, genom dess innehållande av strukturer och samband, är en betydelsefull del inom området algebra. Genom att bedriva undervisning i de lägre årskurserna om matematiska mönster kan elever få en god grund att stå på i mötet med den mer komplexa algebran. LÄS MER

  3. 3. Mönster inom algebra : Med inriktning mot årskurs F-3

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping

    Författare :Johanna Axelsson; Hanna Debreceni; [2016]
    Nyckelord :mönster; matematik F-3; algebra; talföljder; växande; upprepade;

    Sammanfattning : Mönsterarbete i lågstadiet är en bra start för inlärning av algebra, detta ger en grund för den kommande mer avancerade algebraundervisningen. Studiens övergripande syfte är att undersöka hur arbetet med mönster inom åldrarna 6-10 år kan se ut, och vilka fördelar mönsterarbetet har för elevers kommande lärande inom matematik. LÄS MER

  4. 4. Det är elevens tanke som räknas : Elevers beräkningsstrategier och lärares perspektiv på huvudräkning med addition och subtraktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Carolin Holgersson; Hanna Gustafsson; [2016]
    Nyckelord :Addition; huvudräkning; huvudräkningsstrategier; subtraktion;

    Sammanfattning : I LGR 11 framhålls att elever i årskurs 4-6 ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter (Skolverket, 2011). Syftet med studien är att kartlägga huvudräkningsstrategier som elever i årskurs 5 använder vid synlig och muntlig huvudräkning av naturliga tal med addition och subtraktion. LÄS MER

  5. 5. Elevers motivation för att lära sig matematik ­ En studie om elevers och lärares syn med utgångspunkt i Decis motivationsteori

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Hanna Johansson; Hanna Petersson; [2007]
    Nyckelord :motivation; matematik; Decis motivationsteori; tid;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med vår undersökning var att undersöka elevers motivation för att lära sig matematik och lärares syn påelevers motivation för att lära sig matematik med utgångspunkt i Decis motivationsteori. Vi studerade vad sommotiverar elever, om de har inre eller yttre motivation, när de känner sig kompetenta och självstyrande ochvilken inverkan det i sådana fall har på motivationen samt lärares syn på dessa aspekter. LÄS MER