Sökning: "Arcane"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Arcane.

  1. 1. 3D-folk och 2D-hallucinationer : Hur blandningar av 2D- och 3D-animation kan gestalta karaktärspsykologi

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Eskil Kylberg; Adam Jäärf; [2024]
    Nyckelord :Arcane; intern fokalisering; animation; film; 2D-animation; 3D-animation; karaktärspsykologi;

    Sammanfattning : Det finns många olika animatonstekniker och vanligtvis använder filmer och TV-serier bara en, men vissa blandar olika animationstekniker i olika utsträckning. Ett sådant verk är den första säsongen av TV-serien Arcane, som konstant blandar digital 2D- och3D-animation. LÄS MER

  2. 2. Bildterapins terapeutiska attribut

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Sara Börjesson; Lis Holmberg; [2023]
    Nyckelord :art therapy; creativity; mental health; existential needs; bildterapi; kreativitet; mental hälsa; existentiella behov;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utforska bildskapandets inneboende potential att påverka psykologiska tillstånd ur bildterapeuters perspektiv. Tidigare forskning pekar på en möjlig terapeutisk effekt i bildterapi. Denna indikation gav upphov till vidare frågor såsom varför och vad som i sådana fall utgör denna terapeutiska effekt. LÄS MER

  3. 3. Vi, the Perfect Remedy for the Strong Woman Burnout : Representation of Female Empowerment in Arcane: League of Legends

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Greta Schafer; [2023]
    Nyckelord :Arcane; Vi; gender; female empowerment; strong woman; representation;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to problematize the concept of femininity and examine how feminine stereotypes are avoided by Vi in Arcane: League of Legends. I argue that Vi provides an empowering representation of women because her nuanced character reflects realistic, lived experiences. LÄS MER

  4. 4. Bevaras verklighetens könsstereotyper i fiktion? : Hur könsroller porträtteras i den animerade serien Arcane, samt hur intersektionalitet har påverkat karaktärernas yrkesposition i serien.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Catalina Andersson; [2023]
    Nyckelord :serier; stereotyper; normer; genus; representation;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur fyra karaktärer ur den animerade serien Arcane (2021) porträtteras utifrån stereotyper och normer samt hur intersektionalitet påverkar deras möjligheter att få den yrkesroll karaktärerna har strävat efter. Intersektionalitet bidrar till en studie som inte endast utgår från ett genusperspektiv, utan även tar hänsyn till andra faktorer som ras och klass. LÄS MER

  5. 5. Navigating Transmedia Landscapes: The Mutual Impact of the Arcane Series and League of Legends on Audience Engagement

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Lucija Dudkina; Miguel Arturo Serrano Madrona; [2023]
    Nyckelord :League of Legends; Arcane; transmedia; audience engagement; transmedia narratives; reception; fandom;

    Sammanfattning : This research investigates the impact of transmedia storytelling through a case study of Arcane, a Netflix TV show set in the League of Legends universe. Grounded in the combination of transmedia storytelling theory, audience engagement theory and reception theory, we utilised semi-structured interviews to probe and understand viewer perceptions. LÄS MER