Sökning: "marknadsföring effekt"

Visar resultat 1 - 5 av 217 uppsatser innehållade orden marknadsföring effekt.

  1. 1. Rekommendationers påverkan på konsumentbeteende : En kvantitativ studie av jämförelse mellan expert- och hållbarhetsrekommendationer inom livsmedelsbranschen

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Oscar Karlsson; Ludwig Ziegler; [2023]
    Nyckelord :Recommendations; Consumer Behavior; Decision-making Process; Congruence; Green Marketing; Authority; Rekommendationer; Konsumentbeteende; Beslutsprocess; Kongruens; Grön marknadsföring; Auktoritet;

    Sammanfattning : Previous research indicates that recommendations generally have a positive impact on consumer consumption, however, studies have primarily focused on industries such as film, dining and wine. This study examines the effects of various types of recommendations on consumer behavior within the food industry, where purchases tend to be routine and characterized by automated decision-making processes. LÄS MER

  2. 2. Spelifiering som verktyg för programmeringsundervisning i gymnasiet

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sebastian Hällman; Noella Rahman; [2023]
    Nyckelord :Spelifiering; CodinGame; Programmering; Motivation;

    Sammanfattning : Gamification involves the use of game design features and methods in non-game situations to increase engagement and motivation, this is used within media technology and interaction design. Gamification has been used in a variety of fields, including marketing, productivity, healthcare, and education. LÄS MER

  3. 3. Fake It Till You Make It – En studie om generativ AI:s inverkan på kreativitet utifrån Guilfords Measures of Divergent Thinking

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nike Anderlind; Josephine Havmark Persson; Eric Hemmingsson; [2023]
    Nyckelord :Artificiell intelligens AI ; kreativitet; divergent tänkande; marknadsföring; ChatGPT; Business and Economics;

    Sammanfattning : Artificial intelligence (AI) has emerged as a transformative technology, revolutionizing various domains previously reliant on human interaction. This study explores the potential implications of generative AI on creativity and idéa generation, employing widely used Guildford Measures of Divergent Thinking by Joy Paul Guilford as an assessment tool. LÄS MER

  4. 4. Hur påverkar kommersiell FOMO (Fear of missing out) individers spelande med pengar?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anton Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Marknadsföring; Spelbolag; Spel; ”Fear of missing out”; Kommersiell FOMO;

    Sammanfattning : FOMO, förkortning för ”Fear of missing out” är ett fenomen som idag används av företag i marknadsföringssyfte eftersom FOMO är en känsla som kan öka chanserna att en konsument köper deras produkter eller tjänster. Företagen vill alltså skapa en rädsla att gå miste om deras produkt eller tjänst. LÄS MER

  5. 5. Meme marketing’s effect on brand recall and sharing intention

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :William Fryklund; Erik Stenlund; [2023]
    Nyckelord :Meme marketing; brand recall; sharing intention;

    Sammanfattning : Memes are a popular phenomenon in internet culture, despite this fact, meme marketing has not received a lot of attention within the field of marketing research. Therefore, this thesis studies the effect meme marketing has on brand recall and sharing intention using a meme template with an unknown brand. LÄS MER