Sökning: "marknadsorienterad planering"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden marknadsorienterad planering.
1. Partnerskap och medborgardeltagande - En fallstudie om översiktlig planering i Ängelholm
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : I dagens planering ökar antalet deltagande aktörer och privata byggherrar får allt mer inflytande i planeringsprocesserna. Privata markägare och byggherrar har en mer marknadsorienterad syn på planeringen och är i större utsträckning intresserade av snabb avkastning och effektivt byggande. LÄS MER
2. "Syns du inte så finns du inte" : Platsmarknadsföring inom fysisk planering - en fallstudie i Västervik
Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : Denna uppsats behandlar platsmarknadsföring inom fysisk planering där en fallstudie görs i Västerviks kommun. Syftet med uppsatsen är att med fokus på den mindre stadens förutsättningar i en konkurrensinriktad och marknadsorienterad samtid, undersöka förhållandet mellan fysisk planering och platsmarknadsföring samt problematisera platsmarknadsföringens betydelse för kommunens utvecklingsarbete och kommunala planeringspraktik. LÄS MER
3. Marknadsorienterad bostadsplanering : Hur svarar den mot ungas bostadsbehov?
Kandidat-uppsats, Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
4. Neoliberal planering, verklighet eller teori?
Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för planering och mediedesignSammanfattning : Neoliberalism står för så mycket mer än att bara vara en ideologi som tar steget ifrån statens kontroll. Förutom att ideologin strävar åt ekonomisk frihet finns det också andra tydliga attityder som riktar sig till samhället i helhet; den enskilda individen, den anställde och staden. Neoliberalismen har påverkat planeringen mycket. LÄS MER
5. Staden, planen och marknaden : en studie av offentliga och privata aktörers agerande i stadsplaneringen
Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för planering och mediedesignSammanfattning : I detta examensarbete fokuseras staden, planen och marknaden. Mer konkret behandlas den offentliga planeringens makt i relation till marknadskrafter i den fysiska planeringen. Detta tema formuleras utifrån iakttagelser från samtiden och underbyggs sedan med svensk och internationell forskning. LÄS MER