Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Ut i friska luften! : En enkätstudie av förskollärarnas syn på utveckling utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linda Andersson; Sara Törnlund; [2023]
    Nyckelord :Frihet; leken; naturen och lekgåvor;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilken rollutomhusmiljön har för barnens utveckling i förskolans verksamhet. Studien var upplagd i form av en enkätundersökning om vad förskollärare anser att utomhusmiljön bidrar med till barnens utveckling, vilka förmågor de anser att barnen övar på i utomhusmiljön samt hur förskollärare uppfattar att utomhusmiljön kan utvecklas i verksamheterna och hur den ideala utomhusmiljön kan se ut. LÄS MER

  2. 2. Semiotiska resurser i matematik : Något att räkna med?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Lindbäck; Erika Björkkvist; [2023]
    Nyckelord :semiotiska resurser; multimodalitet; meningsskapande;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriskt kvalitativa studie är att utifrån ett sociokulturellt ochsocialsemiotiskt perspektiv undersöka hur och vad elever kommunicerar matematiskt vidlösandet av matematikuppgifter i en multimodal kontext, men i två olika modalasammanhang; ett enskilt modalt sammanhang och ett socialt modalt sammanhang ochhuruvida de olika modala sammanhangen innebär några skillnader i hur och vad dekommunicerar matematiskt. Undersökningen som genomförs genom observation,fokuserar att ta reda på hur och vad fyra elever i årskurs 3 kommunicerar matematisktinnehåll när de löser två liknande matematikuppgifter inom geometri. LÄS MER

  3. 3. Perron-Frobenius' Theory and Applications

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Algebra, geometri och diskret matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Karl Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Positive matrices; nonnegative matrices; Perron-Frobenius; linear dynamical systems; Leslie matrices; Markov chain; Google s PageRank algorithm; Positiva matriser; icke-negativa matriser; Perron-Frobenius; linjära dynamiska system; Leslie matris; Markov-kedja; Google s PageRank algoritm;

    Sammanfattning : This is a literature study, in linear algebra, about positive and nonnegative matrices and their special properties. We say that a matrix or a vector is positive/nonnegative if all of its entries are positive/nonnegative. First, we study some generalities and become acquainted with two types of nonnegative matrices; irreducible and reducible. LÄS MER

  4. 4. Geometriska begrepp i digitla läromedel : En innehållsanalys av digitala läromedel kopplat till lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Sandra Örtlund; Ive Johansson; [2022]
    Nyckelord :Digital learning materials; geometry; primary school; conceptual ability.; Digitala läromedel; begreppsförmåga; geometri; lågstadiet;

    Sammanfattning : Abstract Skolverket (2019) writes in the mathematical intent that the pupil shall be given opportunities to investigate mathematical concepts with the use of digital tools. Since the schools have become more digitised we wanted to do a study about conceptual learning in digital curriculum resources connected to mathematics and geometry. LÄS MER

  5. 5. Vad vill de att jag ska göra? : Om språkbruket i matematikläroboken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Matematik

    Författare :Charlotte Bergqvist; [2022]
    Nyckelord :läromedelsanalys; matematikläromedel; matematikspråk; språksvårigheter;

    Sammanfattning : Forskning och studier visar att behärskandet av matematikspråk är viktigt för kunskapsutvecklingen inom matematik samt att eleven riskerar att misslyckas om hen inte förstår begreppen. Studier har också visat att textbaserade uppgifter riskerar att skapa hinderför elever då språket kan vara svårbegripligt. LÄS MER