Sökning: "Positiva matriser"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Positiva matriser.

  1. 1. Perron-Frobenius' Theory and Applications

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Algebra, geometri och diskret matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Karl Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Positive matrices; nonnegative matrices; Perron-Frobenius; linear dynamical systems; Leslie matrices; Markov chain; Google s PageRank algorithm; Positiva matriser; icke-negativa matriser; Perron-Frobenius; linjära dynamiska system; Leslie matris; Markov-kedja; Google s PageRank algoritm;

    Sammanfattning : This is a literature study, in linear algebra, about positive and nonnegative matrices and their special properties. We say that a matrix or a vector is positive/nonnegative if all of its entries are positive/nonnegative. First, we study some generalities and become acquainted with two types of nonnegative matrices; irreducible and reducible. LÄS MER

  2. 2. Elevers upplevelse av bedömningsmatriser i ämnet bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Natallia Venher; [2016]
    Nyckelord :bedömningsmatriser; bild; elevperspektiv; formativ bedömning;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att försöka förstå hur elever uppfattar användning av bedömningsmatriser i undervisningen av ämnet Bild. En traditionsbunden syn på bildämnet samt otydliga bedömningskriterier gör det emellertid svårt att utföra adekvata bedömningar. LÄS MER

  3. 3. Matriser i gymnasieämnet historia : En intervjustudie bland sex historielärare och deras uppfattningar om bedömningsmatriser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Daniel Jonasson; [2014]
    Nyckelord :Historieämnet; gymnasieskolan; intervju; fenomenografi; bedömningsmatriser.;

    Sammanfattning : Mitt övergripande syfte med studien var att undersöka hur en grupp gymnasielärare i historia uppfattar bedömningsmatriser och om de stödjer forskningsläget som framhåller främst de positiva sidorna med matriser. De frågeställningar som jag ämnat besvara var: Hur uppfattar historielärarna att matriser bör användas i undervisningen? Vad är lärarnas uppfattningar om positiva och negativa aspekter med matriser? Vilka skillnader finns det mellan lärarnas uppfattningar? Undersökningens teoretiska perspektiv var fenomenografi och metoden som användes var semistrukturerade samtalsintervjuer. LÄS MER

  4. 4. Kost och motionskunskaper bland gymnasieelever

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Peder Lidgren; Michael Lundin; [2009]
    Nyckelord :Gymnasieelever; hälsa; motion; medvetenhet; kost;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats var att få svar på frågan om gymnasieelever har kunskap om vad som är god kost och bramotion. Vi ville se om någon markant skillnad fanns mellan könen, samt om vi skulle finna några skillnadermellan eleverna på fyra olika gymnasieprogram belägna på fyra olika skolor i Västra Götalands regionen. LÄS MER

  5. 5. Elevers uppfattningar kring bedömningsmatriser i svenska

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Cristina Nordman; [2009]
    Nyckelord :bedömning; bedömningsmatriser; elevuppfattningar; formativ; kunskapssyn; skolutveckling; assessment; development of school project; formative; pupils perception; scoring rubrics; view of knowledge;

    Sammanfattning : Syftet med denna magisteruppsats är att undersöka elevers uppfattningar och upplevelser av bedömningsmatriser i svenska. Uppsatsen är ett led i ett skolutvecklingsprojekt om kunskapssyn, bedömning och IUP, Individuell utvecklingsplan, på Fäladsgården, en 6-9-skola, i Lund . LÄS MER