Sökning: "matematikboken"

Visar resultat 6 - 10 av 160 uppsatser innehållade ordet matematikboken.

  1. 6. Med eller utan matematikbok? : En studie om lärares användning av matematikböcker och om matematikundervisning utan matematikbok

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Maja Fredriksson; [2023]
    Nyckelord :Artefakt; Läromedel; Matematikbok; Matematikundervisning;

    Sammanfattning : Matematikböcker är ett vanligt inslag i matematikundervisning runtom i Sverige och i många andra länder. De kan användas som ett planeringsverktyg för läraren och de kan anses vara värdefulla källor för material och struktur. LÄS MER

  2. 7. Lärares matemtikundervisning och hur den kan stödja elevers utveckling av resonemangsförmågan i årskurs 2-3 : En intervjustudie i lärares uppfattningar av matematiska resonemang och hur de organiserar undervisningen för att främja förmågan att föra och följa matematiska resonemang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Emma Andersson Rosenkvist; Nathalie Coughlin; [2023]
    Nyckelord :Mathematical reasoning; imitative reasoning; creative reasoning; mathematical communication; perceptions; primary school; Matematiska resonemang; imitativa resonemang; kreativa resonemang; matematisk kommunikation; uppfattningar; undervisning; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare ser på förmågan att föra och följa matematiska resonemang och hur lärares matematikundervisning kan organiseras för att möjliggöra för elever att främja denna förmåga. Vi har använt oss av ett ramverk beskrivet av Herbert m.fl. LÄS MER

  3. 8. Lärares uppfattningar om bytet från traditionell matematikundervisning till TRR- och Singaporemodellen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Betty Esteves; Cindy Söderlund; [2022]
    Nyckelord :Matematikbok; matematikundervisning; matematikundervisning utan läromedelsbok; Singaporemodellen; TRR; Tänka; resonera räkna;

    Sammanfattning : Många skolor i Sverige gör stora satsningar i matematik då man ser brister i resultaten.  Satsningarna på matematiken ser olika ut från kommun till kommun. LÄS MER

  4. 9. Bråkar ordet? : En läromedelsanalys av matematikböckers användning av ord och begrepp för att beskriva bråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Minerva Atole-Nilzon; Sara Norling; [2022]
    Nyckelord :Fraction; Multimodal text; Constructivism; Concept; Qualitative content analysis; Bråk; Multimodala texter; Konstruktivism; Begrepp; Kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Inom matematik har bråk definierats som ett av de svåraste områdena att lära sig. En stor del av att förstå och räkna med bråk är att förstå begreppen som används inom matematik. LÄS MER

  5. 10. Matematikbokens roll i matematikundervisningen : En kvalitativ studie om grundskollärares uppfattning om matematikbokens användning i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Ida Rusth; [2022]
    Nyckelord :Matematikbok; Matematikundervisning; Primary school och Läromedel.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur lärare använder matematikboken i undervisningen samt lärares egna uppfattningar om matematikbokens användning i undervisningen. För att ta reda på detta har en kvalitativ metod använts, där datainsamlingen gjorts genom både observationer och intervjuer. LÄS MER