Sökning: "matematikboken"

Visar resultat 21 - 25 av 160 uppsatser innehållade ordet matematikboken.

  1. 21. Bildens funktion i matematikboken : En multimodal textanalys av läroböcker i matematik för årskurs 4 och 6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Peter Dahlbom; Lukas Friberg; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; Grundskolan; Multimodal textanalys; Läroböcker; Matematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom en sociosemiotisk teori underöska hur bild och skrift samspelar i olika matematikböcker för årskurs 4 och 6. Med det syftet som utgångspunkt används tre forskningsfrågor: ” Vilken funktion fyller bildelementen i texten utifrån samstämmighet och komplementaritet?”, “Hur visar bildelementen sin avgränsning till skriften med hjälp av överlappning, visuell närhet och inramning?” och ” Vilka skillnader och likheter finns i bildelementens funktion och avgränsning mellan matematikläroböckerna för årskurs 4 och 6?”. LÄS MER

  2. 22. Matematikbokens påverkan på eleversmatematiska förståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Eriksson; Cornelia Hägg; [2021]
    Nyckelord :Elever; Förståelse; Matematikbok; Matematikundervisning; Struktur;

    Sammanfattning : Skolverket (2020) redovisar i sin timplan att mellanstadiet idag består av 410 undervisningstimmar i ämnet matematik. Skolan ska därmed förse elever med möjligheter attinhämta kunskap i matematik som ska ge förutsättningar att kunna fatta vardagliga beslut ochdelta i samhället. LÄS MER

  3. 23. Att återkoppla eller inte återkoppla, det är frågan! : Matematikbokens förmedling av tidigare kunskaper med fokus på skriftliga beräkningsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Katharina Skår Lunneland; [2021]
    Nyckelord :Written calculating methods; standard algorithms; algorithms; calculator; working memory; knowledge gap; book of mathematics; beräkningsmetoder; standardalgoritmer; algoritmer; miniräknare; arbetsminne; kunskapsglapp; matematikboken;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vi är nu för tiden vana vid att använda oss av digitala hjälpmedel vid matematiska beräkningar. Detta tycks ha trängt undan behovet av standardalgoritmerna och andra skriftliga beräkningsmetoder. LÄS MER

  4. 24. Läromedel i matematikundervisningen : Hur motiverar lärare sitt val av läromedel?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Frida Olovsson; [2021]
    Nyckelord :Lärobok; läromedel; matematikbok; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är ta reda på hur verksamma lärare motiverar sitt val av läromedeli sin matematikundervisning samt vilka faktorer som kan påverka valet. Metoden för attgenomföra denna undersökning är en kvalitativ metod med hjälp av semistruktureradeintervjuer. LÄS MER

  5. 25. Kan pedagogisk differentiering gynna lärandet i matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Linda Olandersson; [2021]
    Nyckelord :Individualisering; organisatorisk differentiering; nivågruppering; pedagogisk differentiering; motivation; självbild; delaktighet; matematikutveckling;

    Sammanfattning : Tidigare forskning på nivågruppering har visat att lågpresterande elever gynnas men att högpresterande elever missgynnas i ett heterogent klassrum och tvärtemot att lågpresterande missgynnas och högpresterande gynnas i ett homogent klassrum (Boaler, 2014; Cheeseman & Klooger, 2018 m.fl.). LÄS MER