Sökning: "matematikboken"

Visar resultat 11 - 15 av 160 uppsatser innehållade ordet matematikboken.

  1. 11. Kognitiv belastning i den interaktiva matematikboken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Felicia Nilsson; [2022]
    Nyckelord :algebra; användbarhet; utbildningsdesign; kognitiv belastning; matematik; människa-datorinteraktion; utbildningsteknologi;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie integreras kognitiv belastningsteori och användbarhet. Hur utbildningsmjukvara utvecklas är aktuellt att undersöka för att bidra med kunskaper om hur utbildningsteknologi kan utvärderas för lyckad implementering i klassrumspraktiken. LÄS MER

  2. 12. Planering av differentierad undervisning i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Chatrine Eklund; [2022]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; formativ bedömning; matematik; planering;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att öka kunskaperna kring differentierad undervisning och hur lärare genom sin planering differentierar undervisningen i ämnet matematik för att stödja alla elevers lärande. I studien intervjuades två verksamma lärare i årskurs 1 genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer kring planering av undervisning i matematik rörande vilka aspekterav differentiering de tar i beaktning samt vilka faktorer de lyfter fram som viktiga. LÄS MER

  3. 13. Undervisning med problemlösning : en granskning av lärares förhållningssätt till problemlösning i matematikboken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Cornelia Hägg; [2022]
    Nyckelord :Elever; lärare; läromedel; matematik; problemlösning; sociokulturell teori; stöd;

    Sammanfattning : Studien ämnar granska hur lärare förhåller sig till deras läromedels problemlösning och hur deras synsätt präglas av att arbeta med problem. Utifrån ett sociokulturellt teoretiskt ramverk analyseras intervjuer med fyra matematiklärare i Skåne och deras tankar angående arbete med problemlösning, samt hur problemlösning stödjer elevernas matematiska utveckling. LÄS MER

  4. 14. Hur lekresponsiv undervisning påverkar elevers lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Oskar Sannum; Julia Johansson; [2022]
    Nyckelord :Intresse; lek; lekresponsiv; lärande; läromedelsstyrd; matematik; motivation; påverka; undervisning.;

    Sammanfattning : Målet med detta SAG-arbete är att sammanställa forskning om hur elevers lärande påverkas av lekresponsiv undervisning. Matematikboken dominerar matematiklektionerna vilket leder till att arbetet ställer lekresponsiv undervisning emot läromedelsstyrd undervisning för att synliggöra skillnader i elevers lärande i matematik. LÄS MER

  5. 15. Förändringar i orkestreringen av matematikundervisningen vid användandet av digitala läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Bergh; [2022]
    Nyckelord :Digitala läromedel; Digitala verktyg; Orkestrering; TPCK; Sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Abstract Det finns en hel del forskning kring digitaliseringen av skolan. Olika aspekter som undersökts är kopplade till hur digitaliseringen kan användas för att öka kunskapsutvecklingen hos eleverna. Det finns väldigt lite forskning kring vilka krav införandet av digitala läromedel i matematikundervisningen ställer på lärarna. LÄS MER