Sökning: "matematiska resonemang"
Visar resultat 6 - 10 av 203 uppsatser innehållade orden matematiska resonemang.
6. Kreativa matematiska resonemang : En kvalitativ textanalys av läromedel för årskurs 3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)Sammanfattning : Matematiken är av tradition ett läromedelsbundet ämne och undervisningen sker till stor del genom elevernas enskilda arbete med uppgifter. Vilka kunskaper som eleverna utvecklar kommer därför att ha direkt koppling till läromedlens innehåll och om vissa kunskapsområden får ett begränsat utrymme i dessa så uppstår en risk att relaterade matematiska förmågor inte utvecklas. LÄS MER
7. Matematiska resonemangsprocesser i empiriska undersökningar : En litteraturöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Matematiska resonemang har kommit att betonas alltmer i såväl styrdokument som i internationella jämförelser mellan skolsystem. Parallellt med detta har ett allt större fokus lagts på processer i matematikundervisningen. LÄS MER
8. Att undervisa andraspråkselever i matematik : En studie om lärares uppfattningar om att undervisa andraspråkselever i matematik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Matematik är ett ämne som kräver god språklig förmåga och forskning visar på att andraspråkselever därför kan ha behov av språkligt stöd även i matematiken. Syftet med följande studie är att bredda kunskapen kring undervisning av andraspråks elever i matematik åk F-3. LÄS MER
9. Elevers matematiska resonemang vid uppgiftslösningar i grupp : En fallstudie om hur imitativa och kreativa resonemang kan framträda i matematikklassrum
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka vilka matematiska resonemang som framträder när elever löser uppgifter i grupp. Det resultat som framkommit baseras utifrån fallstudie där elevers användning av matematiska resonemang har observerats i två klassrum. LÄS MER
10. Hur resonerar elever egentligen? : En kvalitativ studie om användningen av kreativa och imitativa resonemang hos elever i årskurs 3 vid arbete med rika problem.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Denna kvalitativa studie fokuserar på att undersöka hur kreativa och imitativa resonemang kommer till uttryck i en lågstadiekontext. Genom observationer av videoinspelningar av när 20 elever i årskurs 3 arbetar med rika problem har vi kommit fram till fem teman som beskriver tillfällen där kreativa och imitativa resonemang uttrycks. LÄS MER