Sökning: "math difficulties"

Visar resultat 31 - 35 av 56 uppsatser innehållade orden math difficulties.

  1. 31. Extra anpassningar i matematik : en studie om skolors kvalitetsarbete med extra anpassningar i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Emma Liljegren; [2017]
    Nyckelord :mathematics didactic; additional adjustments; math difficulties; perspectives on special pedagogy; matematikdidaktik; extra anpassning; matematiksvårigheter; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Många elever kämpar med matematikämnet i skolan. Dessa elever får inte alltid rätt stöttning vid rätt tid vilket kan resultera i att eleverna inte klarar grundskolan. Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag och har en skyldighet att snabbt identifiera eleven i behov och sätta in rätt stödinsatser. LÄS MER

  2. 32. Matematiklyftet - vad hände sedan? : En studie i hur en statlig kompetensutvecklingssatsning har påverkat lärare och elever i en kommun

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Charlotte Saand; [2017]
    Nyckelord :Matematiklyftet; competence development programme; teaching; special needs in mathematics; Matematiklyftet; kompetensutveckling; undervisning; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Matematiklyftet är en statligt finansierad kompetensutveckling för matematiklärare. Jag har undersökt hur några av lärarna i en kommun har upplevt matematiklyftet och om det har fått några effekter på deras undervisning. LÄS MER

  3. 33. Matematiklyftet, ett lyft för SUM-elever? : En studie om hur den undervisning som förespråkas i Matematiklyftet möter SUM-elevernas särskilda utbildningsbehov i matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Bonnedahl Ulrika; Malin Simonsson; [2016]
    Nyckelord :mathematics; math difficulties; number sense; teaching; matematik; matematiksvårigheter; taluppfattning; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att utveckla en förståelse för om eller hur den undervisning som förespråkas i Matematiklyftet skapar möjligheter till en ökad måluppfyllelse för SUM-elever (SUM-särskilda utbildningsbehov i matematik)? I studien har en kvalitativ textanalys av innehållet i Matematiklyftets modul ”Taluppfattning och tals användning årskurs 1-3” genomförts för att studera undervisningen och hur den möter SUM-elevernas särskilda utbildningsbehov i matematik. Studien visar att Matematiklyftet förordar en undervisning som i hög grad överensstämmer med forskning om lämplig undervisning för SUM-elever men genom studien har några svagheter identifierats. LÄS MER

  4. 34. Om jag inte förstår matematik, vilka möjligheter finns då? : Kommunens organisation för att hjälpa elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Annelie Wallvik; [2016]
    Nyckelord :Kommunal verksamhet; fallstudie; SUM-elever;

    Sammanfattning : Denna studie tar sin utgångspunkt i en undran över hur en skola i en kommunal verksamhet är organiserad för att förebygga att elever får matematiksvårigheter. Hur är specialundervisningen organiserad för elever i matematiksvårigheter och vilket per-spektiv råder för elever i svårigheter? Studiens strategi är konstruerad som en fallstudie och utgår utifrån en skola i en medelstor kommun i Sverige. LÄS MER

  5. 35. Likamedtecknet i grundskolan : Om elevers förståelse av likamedtecknet i årskurs tre

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Grimholm Ines; [2016]
    Nyckelord :likamedtecken; operationell; relationell; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : The aim of this thesis was to examine which view students in four different grade three have on the equality sign. There are two main classifications how students understand the equal sign; operational as a sign that wants you to do something so there will be a result and relational as a sign that shows an equal relation between both of it’s sides. LÄS MER