Sökning: "math difficulties"
Visar resultat 31 - 35 av 56 uppsatser innehållade orden math difficulties.
31. Extra anpassningar i matematik : en studie om skolors kvalitetsarbete med extra anpassningar i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Många elever kämpar med matematikämnet i skolan. Dessa elever får inte alltid rätt stöttning vid rätt tid vilket kan resultera i att eleverna inte klarar grundskolan. Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag och har en skyldighet att snabbt identifiera eleven i behov och sätta in rätt stödinsatser. LÄS MER
32. Matematiklyftet - vad hände sedan? : En studie i hur en statlig kompetensutvecklingssatsning har påverkat lärare och elever i en kommun
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Matematiklyftet är en statligt finansierad kompetensutveckling för matematiklärare. Jag har undersökt hur några av lärarna i en kommun har upplevt matematiklyftet och om det har fått några effekter på deras undervisning. LÄS MER
33. Matematiklyftet, ett lyft för SUM-elever? : En studie om hur den undervisning som förespråkas i Matematiklyftet möter SUM-elevernas särskilda utbildningsbehov i matematik.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med den här studien är att utveckla en förståelse för om eller hur den undervisning som förespråkas i Matematiklyftet skapar möjligheter till en ökad måluppfyllelse för SUM-elever (SUM-särskilda utbildningsbehov i matematik)? I studien har en kvalitativ textanalys av innehållet i Matematiklyftets modul ”Taluppfattning och tals användning årskurs 1-3” genomförts för att studera undervisningen och hur den möter SUM-elevernas särskilda utbildningsbehov i matematik. Studien visar att Matematiklyftet förordar en undervisning som i hög grad överensstämmer med forskning om lämplig undervisning för SUM-elever men genom studien har några svagheter identifierats. LÄS MER
34. Om jag inte förstår matematik, vilka möjligheter finns då? : Kommunens organisation för att hjälpa elever i matematiksvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Denna studie tar sin utgångspunkt i en undran över hur en skola i en kommunal verksamhet är organiserad för att förebygga att elever får matematiksvårigheter. Hur är specialundervisningen organiserad för elever i matematiksvårigheter och vilket per-spektiv råder för elever i svårigheter? Studiens strategi är konstruerad som en fallstudie och utgår utifrån en skola i en medelstor kommun i Sverige. LÄS MER
35. Likamedtecknet i grundskolan : Om elevers förståelse av likamedtecknet i årskurs tre
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : The aim of this thesis was to examine which view students in four different grade three have on the equality sign. There are two main classifications how students understand the equal sign; operational as a sign that wants you to do something so there will be a result and relational as a sign that shows an equal relation between both of it’s sides. LÄS MER