Sökning: "math difficulties"

Visar resultat 26 - 30 av 56 uppsatser innehållade orden math difficulties.

  1. 26. Särskilt stöd i matematiken ur läraresperspektiv : Hur lärare ser på och upplever sitt arbete i elever av behov av särskilt stöd i matematiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Linnea Hult; [2018]
    Nyckelord :Mathematical difficulties; mathematics teaching; cooperation.; Matematiksvårigheter; matematikundervisning; samarbete.;

    Sammanfattning : The purpose is to examine how teachers and special educators are experiencing and look athis work with pupils with special needs in mathematics. In literature it up what differentscholars have written about different aspects and factors of special support and variousmathematical difficulties. LÄS MER

  2. 27. Problemlösning i matematik i en- och flerspråkiga klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sleyman Esso; Behram Kemendi; [2017]
    Nyckelord :Problemlösning; problemlösningsuppgifter; matematik; språk; erfarenheter;

    Sammanfattning : Abstract English title: Problem-solving in mathematics in unilingual and multi-lingual classrooms Term: Autumn, 2016 Author: Sleyman Esso & Behram Kelmendi Supervisor: Natalia Karlsson Several studies have shown that students’ difficulties with problem solving in math mostly depend on their lack of language skills and not their numeracy (mathematical abilities). It is very important that educators have a didactic perspective on education where they take into account which kind of students they have, what and why they should learn this and how to organize the work so that all students have the same opportunities to develop. LÄS MER

  3. 28. Språkliga konflikter i matematikämnet : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar kring arabiskatalande elevers språk- och matematikkunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Ellen Rönnberg; [2017]
    Nyckelord :Mathematic; Linguistic difficul-ties; adjustable education; Arabic speaking children; primary school; language develop-ing work in mathematical education; Matematik; språkliga svårigheter; anpassningar I undervisningen; arabisktalade elever; grundskolan; språkutvecklande arbete i matematikundervisningen.;

    Sammanfattning : Detta är en studie om de språkliga konflikter som pedagoger till arabisktalande elever upplever i matematikundervisningen. Det har visat sig vara ett problematiskt fenomen då det svenska språket är en central del av matematikundervisningen idag och därför kan vara svårt för andraspråkselever att kunna förankra och uttrycka sina kunskaper i matematik. LÄS MER

  4. 29. Räkna med matematiksvårigheter : En analys av matematiksvaga elevers svårigheter, baserad på det nationella provet i år 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Ingrid Börnesson; [2017]
    Nyckelord :matematik; matematiksvårigheter; specialpedagogik; nationella prov; konstruktivistiskt grundad teori;

    Sammanfattning : Många elever hamnar i svårigheter med matematiken vilket kan få stora konsekvenser i såväl privatliv som kommande yrkesliv. I skolan kan en elev ha allmänna svårigheter med många ämnen vilket gör det förhållandevis enkelt att planera en bra undervisning. LÄS MER

  5. 30. Formativ Bedömning i Matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :Mustafa Yesilgul; [2017]
    Nyckelord :Formative assessment; mathematics; teaching; observations; Formativ bedömning; matematik; lärande; observation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur formativ bedömning genomförs i matematikämnet i grundskolans senare år och lärarnas upplevelser kring formativ bedömning under sina lektioner. Dessa undersökningar genomfördes och analyserats utifrån Dylan Wiliams fem nyckel strategier i formativ bedömning. LÄS MER