Sökning: "math in focus"

Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade orden math in focus.

  1. 1. Utomhuspedagogik i matematematämnet med fokus på de tidigare åren i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sandra Steinbrecher; Sara Wendt; [2024]
    Nyckelord :math; mathematics; motivation; outdoor education; outdoor learning and primary school.;

    Sammanfattning : The Swedish Curriculum (Läroplanen för grundskolan, förskoleklass och fritidshemmet [Lgr22], 2022) emphasizes that skills in mathematics provide people with the conditions to make informed decisions in everyday life and increase the opportunities to participate in decision-making processes in society. At the same time as today's society has a pronounced need for mathematical knowledge, international studies show a deteriorating result among school students and the mathematical interest has declined (Babarovic, 2022). LÄS MER

  2. 2. Math Visualizations in VR

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Abraham Al-bashki; Ahmed Oogle; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Visualization of linear algebra with virtual reality (VR) can be helpful for math teachers. A study has shown more engagement, focus, and active learning through immersion and interactivity, supplementing opportunities for visualizing abstract concepts. LÄS MER

  3. 3. Det inkluderande klassrummet : Hur lärare använder inkludering av elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Marlene Sebelius; Marie Ekström; [2023]
    Nyckelord :Inclusion; inclusion strategies; individual focus; participation; school organization; study environment; Delaktighet; individfokus; inkludering; inkluderingstrategier; skolorganisation; studiemiljö;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilken inkluderingsstrategi lärare använder sig av i matematikundervisningen. Studien lyfter fram viktiga faktorer kring inkluderingstrategier som berörs ute i skolverksamheterna. LÄS MER

  4. 4. A SYSTEMATIC REVIEW OF COGNITIVE ABILITY TILT

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Douglas Long; [2023]
    Nyckelord :Cognitive Ability Tilt; Ability Tilt;

    Sammanfattning : Cognitive ability tilt refers to individual differences in the relative strength of specific cognitive abilities, such as mathematical, spatial, verbal, and so forth. This has potential implications for individuals’ educational and occupational success, but has only recently attracted attention after decades of focus on general intelligence and full scale IQ. LÄS MER

  5. 5. Jämförelse mellan betong- och tegeltakpannor – En fallstudie

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Energisystem och byggnadsteknik

    Författare :Myant Naing Maya Myint; Nicki Karimian; [2023]
    Nyckelord :Clay roof tiles; Concrete roof tiles; Carbon dioxide emissions; Material selection; cost accounting; Tegeltakpannor; Betongtakpannor; Kostnadsberäkning; Koldioxidutsläpp; Materialval;

    Sammanfattning : Syfte: Gävle kommun har som mål att kraftigt minska sitt verksamhetsutsläpp av koldioxid fram till år 2050. Därför satsar kommunen på att använda sig av så miljövänliga material som möjligt med låga koldioxidutsläpp. Ett av de områden där kommunen fokuserar på är val av material till byggnaderna. LÄS MER