Sökning: "mediekonsumtion kvinnor"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden mediekonsumtion kvinnor.

  1. 1. Staten, seriefaran och filmvåldet : En komparativ studie av riksdagspolitikers argument under serietidningsdebatten på 1950-talet och videovåldsdebatten på 1980-talet

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Holm; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att belysa samhälleliga faktorer och förändringar genom att jämföra argument som framfördes på riksdagsnivå under serietidningsdebatten på 1950-talet med argument i riksdagen under videovåldsdebatten på 1980-talet. De frågor som undersöktes var vilka likheter och skillnader det fanns mellan argumenten under de båda tidsperioderna, och om det fanns några omständigheter som var särskilt bundna till respektive tidsperiod som politikerna lyfte fram. LÄS MER

  2. 2. Prediktorer för negativ kroppsuppfattning : - en studie av mediekonsumtion och psykologiska mekanismer

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Akademin för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Linda Ericson; Johanna Berglund; [2010]
    Nyckelord :body image; predictors; psychological mechanisms; media consumption; gender differences; kroppsuppfattning; prediktorer; psykologiska mekanismer; mediekonsumtion; könsskillnader;

    Sammanfattning :   Betydelsen av mediekonsumtion innehållande ideal/utseendefokus och olika psykologiska mekanismer för kroppsuppfattning studerades genom en enkätundersökning. Urvalet bestod av 331 svenska unga kvinnor och män. För kvinnor fanns ett svagt positivt samband mellan mediekonsumtion och positiv kroppsuppfattning. LÄS MER

  3. 3. Kön, idrott och medier : Idrottsutövares uppfattningar om och konsumtion av sportmedier

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Ardalan Samimi; Elina Björklund; [2009]
    Nyckelord :sport; publik; idrottare; könsframställning; mediekonsumtion;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka hur aktiva idrottsutövare uppfattar sportmediernas framställning av kön, och hur deras sportmediekonsumtion samt identifikation med andra idrottare (i medier) ser ut. Studien bygger till stor del på en enkätundersökning som vi utfört på aktiva idrottsutövare i Stockholmsområdet – så väl enskilda som lagidrottare. LÄS MER

  4. 4. Mediekonsumtion och identitetsförhandlingar - tio möten med persiska kvinnor

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Jennifer Emam; [2005]
    Nyckelord :mediekonsumtion; identitet; etnicitet; diaspora; Iran; transnationalitet; kvinnor;

    Sammanfattning : Dagens svenska samhälle har blivit allt mer etniskt och kulturellt diversifierat. Detta nya moderna och mångkulturella samhälle förändras både lokalt och globalt. Medier spelar en viktig roll i denna process. Utifrån ett postkolonialt feministiskt perspektiv undersöker denna uppsats mediekonsumtionen hos tio persiska kvinnor i Malmö. LÄS MER