Sökning: "mellanstadiet åk. 4-6"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden mellanstadiet åk. 4-6.

  1. 1. Till syvende och sist så handlar det om att få barn att läsa : – En kursplansanalys och intervjustudie om synsätt på läsförståelse i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jonathan Fredriksson; [2022]
    Nyckelord :Svenska. Mellanstadiet. Läsförståelse. Lässtrategier. Motivation. Läsning. Lärare. Elev;

    Sammanfattning : Läroplanen är ett viktigt styrmedel för att tydliggöra skolans uppdrag. Styrdokumenten har därför betydelse för hur undervisningen bedrivs i skolan. I uppsatsen analyseras olika synsätt på läsförståelse i de svenska kursplanerna för åk 4–6 i Lgr11 och Lgr22. LÄS MER

  2. 2. Limön som klassrum : Utveckling och utvärdering av en lärarhandledning i biologi med utomhuspedagogik i fokus för grundskolans åk. 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Jenny Silén; [2022]
    Nyckelord :Biologiundervisning; lärarhandledning; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Biologiundervisning som till stora delar syftar till en förståelse för och kunskaper kring naturen bedrivs, trots dess fördelar, i allt för liten utsträckning i dess autentiska miljö, det vill säga i naturen. Med det som utgångspunkt så syftar detta arbete till att resultera i en lärarhandledning i ämnet biologi för mellanstadiet där utomhuspedagogik står i fokus. LÄS MER

  3. 3. Att väcka eller släcka läsengagemang : En studie om lärares erfarenheter av och elevers inställning till läsning på mellanstadiet utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Elin Axén Ahl; Klaudia Kuchta; [2022]
    Nyckelord :Läsengagemang; genusperspektiv; motivation; svenskundervisning i åk 4-6; läsdidaktik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att upptäcka mellanstadieelevers läsengagemang av skönlitteratur i svenskundervisningen. Studiens fokus ligger på lärares erfarenheter av och elevers inställning till läsning utifrån ett genusperspektiv. Vidare uppmärksammas lärares val av metoder i undervisningen för att skapa engagemang i läsningen. LÄS MER

  4. 4. Språkanvändning i engelskundervisning : En studie om lärares språkanvändning i ämnet engelska, åk 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Felicia Manneteg; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; transspråkande; engelskundervisning årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur engelsklärare på mellanstadiet ser på och arbetar med flerspråkighet inom engelskundervisningen. Den forskning som ligger till grund för studien visar att transspråkande som arbetssätt gynnar språkutvecklingen. Metoden som använts i studien är semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Elevers inställning till matematik : En litteraturstudie om hur lärare arbetar med att stärka motivation och intresse hos elever inom matematiken för åk 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Moa Nilsson; Daniel Andersson; [2021]
    Nyckelord :Inställning; intresse; motivation; lärare; elev; skola; mellanstadiet; 4–6; matematik;

    Sammanfattning : Denna konsumtionsuppsats syftar till att undersöka hur lärare arbetar med motivation ochinställning i det matematiska klassrummet i årskurs 4–6. Temat för dennakonsumtionsuppsats är av betydelse eftersom elevers kunskaper inom matematikeftersträvas i samhället, därmed är det av stor vikt att ta reda på hur elever motiveras tillarbete inom matematik. LÄS MER