Sökning: "mellanstadiet åk. 4-6"

Visar resultat 6 - 10 av 28 uppsatser innehållade orden mellanstadiet åk. 4-6.

  1. 6. Digitala verktyg i engelskundervisning : Lärare och elevers uppfattningar i åk 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Nathalie Arvidsson; Amanda Molin; [2021]
    Nyckelord :Digitala verktyg; engelskundervisning; mellanstadiet; motivation;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att undersöka lärare och elevers uppfattningar om användandet av digitala verktyg i engelskundervisningen. Den har även syftat till att undersöka hur elevers motivation påverkas av användandet av digitala verktyg i engelskundervisningen. LÄS MER

  2. 7. Är HBTQ+ historia närvarande i historieundervisningen? : En kvalitativ intervjustudie med verksamma grundlärare åk 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Josefin Modin; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att undersöka om och i så fall hur Skolverkets formuleringar om värdegrund och skolans uppdrag tillämpas i svenska läromedel och i undervisningen i historia på mellanstadiet. Detta genom att göra intervjustudier med verksamma lärare för att undersöka närvaron av HBTQ+ historia i undervisningen. LÄS MER

  3. 8. Formativ bedömning i praktiken och matematiken för årskurserna 4–6 : En kvalitativ studie avseende de formativa nyckelstrategiernas förekomst under matematiklektioner samt lärares upplevelser kring tillämpandet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Jones; [2021]
    Nyckelord :Formativ bedömning; matematik; mellanstadiet; åk 4–6; bedömning för lärande; självreglerat lärande.;

    Sammanfattning : Formativ bedömning är ett arbetssätt som Skolverket förespråkar och vars vetenskapliga förankring finns i Black & Wiliams teoretiska ramverk med fem nyckelstrategier. För att formativ bedömning ska ha någon inverkan på elevernas lärande krävs dock att alla nyckelstrategier införlivas kontinuerligt och dagligen i undervisningen. LÄS MER

  4. 9. Hur framställs naturvetenskapliga begrepp i biologiböcker? : En läromedelsanalys i biologiämnet för åk 4-6 ur ett andraspråksperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Fanny Wiidh; [2021]
    Nyckelord :multilingual students; textbooks analysis; biology; conceptual understanding; middle school; Andraspråkselever; läromedelsanalys; biologi; begreppsförståelse; mellanstadiet;

    Sammanfattning : The background of this study is that the study results in science subject for many multilingual students are heading in a downward trend. Research has shown that many multilingual students are having a hard time adjusting to the advanced language used in the classroom. LÄS MER

  5. 10. Attityder inom matematik utifrån ett lärarperspektiv : Hur ser lärare på elevernas attityder till matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Elise Andersson; [2021]
    Nyckelord :Kvalitativ metod; lärarperspektiv; matematikundervisning; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att bidra med kunskap om hur lärare ser på elevers attityder till matematik, hur lärare arbetar med attityder till matematik, vilka faktorer de tror påverkar elevernas attityder samt om lärarna upplever någon koppling mellan inlärningsförmåga och attityder. Tidigare forskning har visat på att lärare kan ha en stor påverkan på elevernas attityd till matematiken, något som sedan påverkar eleverna såväl genom användandet av matematik i vardagen som när de står inför att söka utbildningar. LÄS MER