Sökning: "meningsfulla möten"

Visar resultat 21 - 24 av 24 uppsatser innehållade orden meningsfulla möten.

  1. 21. Meningsfulla möten? : om integration i utemiljön

    Kandidat-uppsats, SLU/Landscape Architecture (until 121231)

    Författare :Stefan Lindberg; [2010]
    Nyckelord :integration; immigranter; invandrare; utemiljöer; möte; kontakt; planering; landskapsarkitektur; Allport; Coser;

    Sammanfattning : Integration policies have failed to make diversity into anything more than occupying the same physical space. People of different cultural background still do not share their lives to any real extent. LÄS MER

  2. 22. ”Matematik kan vara magisk, rolig och spännande” En studie om hur pedagoger upplever att deras inställning påverkar föreskolebarnens intresse för matematik.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Annika Bergbom; Anita Karjalainen; Susanne Lennartsson; [2010]
    Nyckelord :self-report; observation; förskola; matematik; förhållningssätt;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Den forskning som presenteras i denna studie visar att barns fortsatta matematiska intresse grundläggs redan i förskolan. Även forskning om pedagogens förhållningssätt och förmågan att ta barns perspektiv beskrivs samt vikten av att utnyttja leken och vardagssituationer för matematiska möten. LÄS MER

  3. 23. Glädje i förskolan : En kvalitativ studie om glädje i barns samvaro

    M1-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anna Björking; Malin Persson; [2008]
    Nyckelord :glädje; toddlare; livsvärld; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad barn i åldern 1-4 år kan uppleva som roligt och glädjefullt under den fria leken på förskolan. Intressant för studien är också på vilka sätt barn ger uttryck för glädje. LÄS MER

  4. 24. Matematik i förskolan - en självklarhet? En enkät- och observationsundersökning om hur lärare tänker om matematik för förskolebarn

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Marie Axelsson; Vanja Karlsson; ; [2008]
    Nyckelord :matematik; förskollärare; dokumentation; reflektio;

    Sammanfattning : SyfteSyftet har varit att ta reda på hur medvetet förskolans lärare arbetar med matematik.HuvudfrågaHuvudfrågan vi ställde oss var vad lärare anser vara matematik för förskolebarn och hur de själva ser på sin egenroll som medverkande i barnens matematikinlärning. Vi ville också titta på hur lärare dokumenterarmatematikarbetet. LÄS MER