Sökning: "metakognitivt lärande"

Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden metakognitivt lärande.

  1. 16. Metakognition i grundsärskolan - ur pedagogers perspektiv

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ann-Charlotte Pregler; Björn Folkers; [2015]
    Nyckelord :grundsärskola; lärare pedagoger; metakognition;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att belysa hur pedagoger i grundsärskolan ser på metakognition. Deras förhållningssätt mot eleverna, förberedelser och perspektiv, samt hur de beskriver att de arbetar för att lära elever att tänka hur de ska tänka för att lära sig själva. LÄS MER

  2. 17. Att lära elever att lära sig själva : En fokusgruppsstudie om lärares föreställningar om att arbeta metakognitivt i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Övrig skolnära forskning; HLK, Skolnära forskning

    Författare :Hanna Hummerdal; Annika Gustavsson; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka lärares föreställningar om sitt uppdrag att främja elevers metakognitiva förmåga och hur de beskriver att de arbetar för att lära elever att lära sig själva. I undersökningen användes fokusgruppssamtal med sammanlagt sex grundskolelärare. LÄS MER

  3. 18. Jag kan läsa och skriva! : En intervju- och enkätstudie om att skapa goda läs- och skrivcirklar för barn i årskurs 1 i riskzon att utveckla läs- och skrivsvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Marie-Charlotte Axelsson; [2012]
    Nyckelord :Den proximala utvecklingszonen; dyslexi; goda läs- och skrivcirklar; läs- och skrivsvårigheter; läs- och skrivutveckling; Matteuseffekten;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att med hjälp av intervjuer och enkäter med ett kvalitativt inslag synliggöra klasslärares tankar om olika vägar att skapa framgång i läsning och skrivning för de elever som befinner sig i riskzon att utveckla läs- och skrivsvårigheter. Sammanfattning av resultatet visar att klassläraren har god kunskap om barns läs- och skrivutveckling och arbetar på ett strukturerat och varierat sätt med läs- och skrivinlärning i årskurs 1, där det sker en integrering av både ljudmetoden och helordsmetoden. LÄS MER

  4. 19. Som eleven ser det : Elevers tankar och reflektioner över en matematiklektion om beräkningar med decimaltal i skolår 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Johanna Feltborn; Sanna Åberg; [2010]
    Nyckelord :Mathematics; decimal numbers; learning; understanding; stimulated recall; procedural knowledge; conceptual knowledge; Matematik; decimaltal; lärande; förståelse; stimulated recall; procedurell kunskap; konceptuell kunskap;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfte: Matematik är ett ämne som skapar lust och är stimulerande för vissa människor medan det för andra är ångestladdat, svårt och meningslöst (Skolverket, 2002). Decimaltal kan för vissa elever skapa problem (Mange, 1962). LÄS MER

  5. 20. Att skapa motivation i det matematiska lärandet : Lärarens medel att engagera gymnasieelever ur ett metakognitivt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Josefin Enroth; Matilda Nylén; [2008]
    Nyckelord :Inre motivation; Matematikundervisning; Metakognition; Meningsfullt lärande; Reflektion; Studieteknik;

    Sammanfattning : Avsikten med studien är att undersöka om, och i så fall hur, ett metakognitivt arbetssätt kan förbättra elevers matematiska förståelse och om det också kan öka deras motivation inom matematik. Enligt forskning är metakognition en förutsättning för tänkande, kognition. LÄS MER