Sökning: "mission"

Visar resultat 16 - 20 av 2413 uppsatser innehållade ordet mission.

  1. 16. Passiv mottagare eller kompetent aktör? : En analys av barns aktörskap och inflytande i uppfostran första halvan av 1900-talet.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Stina Linder; [2024]
    Nyckelord :Aktörskap; uppfostran; fostringsuppdrag; barndom;

    Sammanfattning : The aim of this study was to study the portrayal of children’s agency in parenting literature in the first half of the 20th century. Questions this study asked was how the importance of agency was portrayed as well as how the authors portrayed education as it relates to the Swedish school system’s mission of nurturing. LÄS MER

  2. 17. Rektorers perspektiv som formell ledare i förskolan : Beskrivning från rektorers professionella livsvärldar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Jolinn Assedal; [2024]
    Nyckelord :Principal; Preschool; Leadership; Challanges; Conditions; Rektor; Förskola; Ledarskap; Utmaningar; Förutsättningar;

    Sammanfattning : The Swedish preschool has formal leaders who are responsible for coordinating, leading and developing the preschool's activities. The formal leaders are principals. The assignment is governed by laws, regulations and varying responsibilities. LÄS MER

  3. 18. Preliminary Design and Conceptual Analysis of an Electrically Actuated Pintle Injector

    Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Rymdteknik

    Författare :Simone Guietti; [2024]
    Nyckelord :Pintle injector; space propulsion; space engineering;

    Sammanfattning : ”The Eagle has landed”. With this words, astronaut Neil Armstrong, together with astronaut Edwin ”Buzz” Aldrin, confirmed the safe landing on the Moon of the Apollo11 on July 20th, 1969. This achievement would have never been possible without the engineering behind the construction of the Moon lander. LÄS MER

  4. 19. Fri lek för alla? : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang och strategier gällande alla barns möjlighet till fri lektillsammans med andra barn

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Weronika Ohlsson; Liselotte Ramvik; [2024]
    Nyckelord :free-play; preschool; preschool teacher; inclusion processes; fri lek; förskola; förskollärare; inkluderingsprocesser;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att belysa förskollärares syn på förskolans uppdrag i förhållande till den fria leken. För att beskriva vad som kännetecknar förskollärares resonemang, strategier och erfarenheter i att stödja barn att komma in,delta och stanna kvar i leken med andra barn, genomfördes semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 20. Transforming Chess: Investigating Decoder-Only Architecture for Generating Realistic Game-Like Positions

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :William Pettersson; [2024]
    Nyckelord :Transformer; Decoder; Decoder-only; AI; Artificial intelligence; Generating; generative model; Chess;

    Sammanfattning : Chess is a deep and intricate game, the master of which depends on learning tens of thousands of the patterns that may occur on the board. At Noctie, their mission is to aid this learning process through humanlike chess AI. A prominent challenge lies in curating instructive chess positions for students. LÄS MER