Sökning: "mixning ljud"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden mixning ljud.

  1. 1. Realism genom högtalare : En kvalitativ studie om högtalarkonfigurationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Erik Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Ljud; Högtalare; Realism; Återgivning; Stereo;

    Sammanfattning : Ändamålet med denna uppsats är att undersöka hur vi kan demonstrera en mer realistisk ljudbild genom högtalaren som återskapar ljudkällan. För att få en klarare bild av hur ett realistiskt återskapande av en ljudkälla skulle kunna fungera, genomfördes ett anonymt lyssningstest med sex stycken deltagare där de via en enkät fick delge sina tankar kring vad de upplevde som den mest realistiska återgivningen av en ljudkälla. LÄS MER

  2. 2. HUR KAN LJUDDESIGN ANVÄNDAS FÖR ATT OPTIMERA SKRÄCKUPPLEVELSEN I SURVIVAL HORROR GENREN : En studie av designval och mixning av ljud

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Robert Lycke; [2023]
    Nyckelord :Ljuddesign; Skräck; Survival Horror; Spelutveckling; Skräckupplevelse;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur ljuddesign kan användas för att optimera spelarens skräckupplevelse inom survival horror genren. I kapitel bakgrund har ett teoretiskt ramverk, modeller och argument presenterats för att ge läsare en inblick i ämnet. Bakgrunden går ifrån en bred överblick för att senare fokusera på ämnet. LÄS MER

  3. 3. PRIORITERINGSSYSTEM I ADAPTIV MIXNING : En studie om sambandet mellan genre och en tydlig ljudmix

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Julia Siljebo; [2023]
    Nyckelord :Adaptiv mixning; Genre; ARPG; prioriteringssystem; spelljud; immersion;

    Sammanfattning : Teorier inom psykoakustik, ljudens funktion i spel och modeller för kategorisering av ljud lägger en grund för definitionen av ljud som kommunikation. Verktygen för adaptiv mixning tycks bristfälliga för en kommunikativ ljudbild utan estetiska kompromisser. LÄS MER

  4. 4. Lost in Space : Three Case Studies in Music Production Using Immersive Audio

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik- och medieproduktion

    Författare :Henry Olavi Mikkonen; [2022]
    Nyckelord :Music production; immersive audio; Ambisonics; Dolby Atmos; Virtual Reality VR ; 360-video; psychoacoustics.; Musikproduktion; immersivt ljud; Ambisonics; Dolby Atmos; Virtual Reality VR ; 360-video; psykoakustik.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete innefattar en utforskning om mitt arbete med immersivt ljud och hur det har påverkat min konstnärliga praktik som musikproducent. Utforskningen görs genom en analys av tre delstudier bestående av en 360-video som spelades in i S:t Jakobskyrkan i Stockholm, en VR upplevelse i en virtuell kopia av Nathan Milsteinsalen på Kungliga Musikhögskolan, samt en komposition som producerades med Dolby Atmos. LÄS MER

  5. 5. Ljuddesign som Designperspektiv : En komparativ studie mellan två ljud-designers 

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Carl Hörman; Victor Fiet; [2021]
    Nyckelord :Mixing; Sound Design; Sound Imagery; Comparative study; Mixning; Ljuddesign; Ljudbild; Komparativ undersökning;

    Sammanfattning : This paper will be focusing on sound mixing in film by using a comparative study. This article will try to find out if there is a way to use Michel Chion’s and Walter Murch’s sound design theories as design methods and compare them with each other. To test their theories we did our own sound design and sound mixing to a short film. LÄS MER