Sökning: "modersmål undervisning organisation"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden modersmål undervisning organisation.

  1. 1. Ordförrådsundervisning på mellanstadiet : specialpedagogiska och didaktiska utmaningar i det inkluderade klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kerstin Gunnarsdotter Englund; Madelene Zetterqvist; [2020]
    Nyckelord :inkludering; mellanstadiet; ordförrådsutveckling; sociokulturellt perspektiv; speciallärare;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Fokus för denna studie har varit att undersöka hur lärare undervisar på mellanstadiet för att utveckla elevers ordförråd för att eleverna ska kunna ta del av och förstå olika texter. Vi har valt att undersöka undervisning som ges på mellanstadiet på grund av att texterna ökar både i längd och i komplexitet. LÄS MER

  2. 2. Att lära sig svenska som andraspråk i grundskolans tidigare åldrar : En kvalitativ studie ur lärares och speciallärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jessica Winkler; Sjölin Anna-Sofia; [2017]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; hinder; möjligheter och interkulturell kompetens; socciokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I svensk grundskola finns idag cirka 15 % elever med annat modersmål än svenska. Som blivande speciallärare anser vi att vi behöver öka vår förståelse för hur barn lär sig och tillägnar sig ett andraspråk. LÄS MER

  3. 3. Nyanlända svensklärande : En fenomenografisk studie över lärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Holm Sara; [2017]
    Nyckelord :fenomenografi; nyanlända; svenska som andraspråk; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna fenomenografiska studie var att undersöka ett antal lärares uppfattningar om vilka faktorer som påverkar nyanlända elevers utvecklande av det svenska språket. Frågeställningarna var: Vilka faktorer uttrycker lärarna påverkar de nyanlända elevernas utveckling av det svenska språket? Vilka framgångsfaktorer i svensklärandet hos nyanlända elever uttrycker lärarna? Vad uttrycker lärarna försvårar svensklärandet hos nyanlända elever? Upplever lärarna att dessa faktorer går att påverka?   Metoden som användes var kvalitativa intervjuer med sju lärare från olika skolor och med olika typer av läraruppdrag. LÄS MER

  4. 4. Vilka möjligheter har nyanlända elever att lyckas i reguljärklassen? : En studie med utgångspunkt i undervisningens utformning och lärares kunskaper om språk- och kunskapsfrämjande arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sandra Elden; [2016]
    Nyckelord :Nyanlända elever; modersmål; studiehandledning; lärarkompetenser; andraspråksinlärning; språk- och kunskapsfrämjande arbetssätt.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att i två skolor i en kommun undersöka vilka möjligheter nyanlända elever har att utveckla sina språk- och ämneskunskaper utifrån hur skolorna och lärarna väljer att forma undervisningen för dessa elever, samt att undersöka hur lärares kunskaper om språk- och kunskapsfrämjande arbete kan påverka utformningen av undervisningen. Då modersmålet även har en central roll i nyanlända elevers kunskapsutveckling fokuseras även detta i denna studie. LÄS MER

  5. 5. Språk- och kunskapsutveckling hos flerspråkiga elever : En inblick i organisationen och undervisningen på en mångkulturell skola

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jenny Daleke; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Samhället har gått från att vara monokulturellt till att bli mångkulturellt, vilket har lett till pedagogiska utmaningar för skolan. Enligt skolans styrdokument ska alla elever ges lika studie- och utbildningsmöjligheter, men elever med utländsk bakgrund missgynnas. LÄS MER