Sökning: "muntlig"

Visar resultat 6 - 10 av 905 uppsatser innehållade ordet muntlig.

  1. 6. PATIENTERS UPPLEVELSE AV DIGITALISERAD INFORMATION INFÖR KRANSKÄRLSRÖNTGEN Hur information delges och tas emot av patienten

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Camilla Tonnqvist Palmertz; Eva Pipkorn; [2023-06-28]
    Nyckelord :digitaliserad information; digitalt verktyg; kranskärlsröntgen; patientinformation; chatt; omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Patienter som skall genomgå kranskärlsröntgen och eventuellt PCI har behov av information om den förestående undersökningen. I samband med pandemirestriktioner våren 2020, ersattes ett informationsmöte i grupp med skriftlig information och ett digitalt verktyg, bestående av en informationsfilm samt en chatt-funktion. LÄS MER

  2. 7. Vad främjar en patientsäker överrapportering mellan sjukhus för patienter med pankreascancer som genomgått en Whippleoperation?

    Magister-uppsats,

    Författare :Alexandra Färnestav; Diana Mändlo; [2023-03-30]
    Nyckelord :Överrapportering; Kommunikation; Patientsäkerhet; Sjuksköterskeperspektiv; Specialistsjuksköterska; Whippleoperation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Grunden för hälso- och sjukvården är en välfungerande och patientsäker vård, men vårdskador är tyvärr vanligt förekommande där en bidragande orsak är bristfällig informationsöverföring. Vårdskador medför ett stort lidande för patient och närstående samt resulterar i en enorm kostnad för samhället. LÄS MER

  3. 8. Vad är den retoriska arbetsprocessen egentligen? : En kvantitativ studie om vad några svenska gymnasieelever anser om sin utbildning i muntlig framställning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Larsson; [2023]
    Nyckelord :Den retoriska arbetsprocessen; didaktik; muntlig framställning; pedagogik; retorik; svenska gymnasieskolan; Sverige; tal; utbildning;

    Sammanfattning : År 2011 skrevs retorik och den retoriska arbetsprocessen in i läroplanen för gymnasieskolan. Sedan dess har endast lite forskning berört hur situationen i gymnasieskolan ser ut när det kommer till undervisning i retorik och muntlig framställning. Syftet med denna studie är att ge insikt i ämnet genom elevernas perspektiv. LÄS MER

  4. 9. Högstadieelevers upplevelser av muntlig interaktion på lektioner i spanska som modernt språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Quinteros Evelyn; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på Oxfords teori som handlar om användning av direkta och indirekta strategier vid muntlig utveckling i språkklassrummet I min studie var syftet att undersöka och skapa kunskap om elevernas upplevelser samt betydelse att prata spanska i undervisningen. Utifrån detta syfte har jag formulerat följande frågeställningar: Hur upplever högstadieeleverna sina möjligheter att tala målspråket i klassrummet?  Vilken betydelse uttrycker elever att talad spanska har i deras undervisning? För att få svar på forskningsfrågeställningarna används en kvalitativ forskningsenkät som genomfördes med sexton högstadieelever som läser spanska. LÄS MER

  5. 10. Lärares främjande arbete för andraspråkselevers förståelse av matematiska textrika uppgifter i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Paimana Samedy; Alaa Muhammed-baqer; [2023]
    Nyckelord :scaffolding; translanguaging; andraspråkselever; den proximala utvecklingszonen; matematik; stöttning; scaffolding; transspråkande; translanguaging; textrika uppgifter;

    Sammanfattning : Mätningar visar att andraspråkselever presenterar sämre i matematik jämfört med förstaspråkselever samt att textuppgifter är den största svårigheten inom matematik hos andraspråkselever. Denna studie syftar till att undersöka hur lärare beskriver och motiverar sitt arbete med matematiska textrika uppgifter för att främja andraspråkselever i matematik. LÄS MER