Sökning: "myndigheter och sociala medier"

Visar resultat 1 - 5 av 91 uppsatser innehållade orden myndigheter och sociala medier.

  1. 1. Pandemin som (kanske) förändrade livet : En studie i pandemins inverkan på svenska arbetares liv

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Robin Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Covid-19; corona; pandemi; work life balance; WLB; stress; omställning; KASAM; känsla av sammanhang;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att undersöka hur svenska arbetares liv har påverkats avcoronapandemin. Eftersom en undersökning som omfattar alla livets aspekter skulle bli allt föromfattande avgränsades studien till att undersöka utvalda områden. LÄS MER

  2. 2. “Någon som försöker sälja försäkringar”? : En kvalitativ studie om mottagarens uppfattning av kommersialiseringen av svenska myndigheters externa kommunikation

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Moa Söder; Philip Fallqvist; [2023]
    Nyckelord :Authorities; Reception; Commercialization; Trust; Transparency; Myndigheter; Mottagande; Kommersialisering; Förtroende; Transparens;

    Sammanfattning : Svenska myndigheter agerar utifrån regeringsuppdrag och har i uppgift att informera och influera samhället för allmänhetens bästa (Fredriksson & Pallas, 2018). Myndigheternas sätt att kommunicera ut viktig information till allmänheten har till följd av New Public Management lett till att den offentliga sektorn genomgår en form av kommersialisering (Raftopoulou & Hogg, 2010). LÄS MER

  3. 3. Unga vuxnas syn på offentligt finansierade sociala medier : Potentiella syften, funktioner och skillnader jämfört med kommersiella plattformar

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Elin Lundqvist; Erik Nordmark; [2023]
    Nyckelord :sociala medier; public service; framtidsstudier; participatory futures; kontrafaktiska scenarier;

    Sammanfattning : As many of the issues associated with large commercial social media platforms can be attributed to their business models, it is important to explore platforms with alternative business models. Therefore, this study explores how young adults, aged 18-30, envision a Swedish publicly funded social media platform in terms of its purpose and functionality, the difference compared to commercial platforms, and how young adults view its potential implementation in Sweden in 2023. LÄS MER

  4. 4. Tolka något som inte finns : En kvalitativ studie om poliser på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Nanna Bergquist; Isabelle Korhonen; [2023]
    Nyckelord :Legitimitet; Polismyndigheten; Sociala medier;

    Sammanfattning : Sociala medier har blivit en självklar del av vardagen i dagens samhälle där även organisationer och myndigheter är delaktiga. Ett exempel är Polismyndigheten som har officiella konton. Dessutom finns det enskilda poliser vars privata konton på sociala medier har miljontals visningar. LÄS MER

  5. 5. Indirekt reklam av alkohol på Instagram : En kvalitativ studie i hur Hernö Gin använder semiotiska resurser för att indirekt uppmana till konsumtionen av alkohol

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Filip Andersson; [2023]
    Nyckelord :Semiotic resources; advertising. alcohol consumption; indirect messages; Semiotiska resurser; reklam; alkoholkonsumtion; indirekta meddelanden;

    Sammanfattning : I det digitala samhället har reklamens utveckling och användning genomgått förändringar, där den visuella reklamen i sociala medier har blivit den mest framträdande formen av reklam. En särskilt kontroversiell typ av reklam är alkoholreklam, eftersom den kan påverka människor till ökad alkoholkonsumtion, vilket kan få negativa konsekvenser. LÄS MER