Sökning: "nätverksmodellen"
Visar resultat 21 - 25 av 30 uppsatser innehållade ordet nätverksmodellen.
21. Vägen till Latinamerika : En studie om svenska små och medelstora företags engagemang i den mexikanska och brasilianska marknaden
Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka varför och hur svenska små och medelstora företag engagerar sig och utvecklas på den mexikanska respektive brasilianska marknaden. Dessutom ämnar studien undersöka vilka barriärer som företagen har stött på och vilka faktorer som kan underlätta företagens affärsverksamhet på de berörda marknaderna. LÄS MER
22. Svenska företags etableringar i Sydkorea och Japan : En jämförande studie av den koreanska och japanska marknaden
Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : South Korea is one of the fastest growing economies of the world and experts claim that it’s headed towards the same direction as Japan. This doesn’t imply that the countries are similar to an extent where companies don’t have to consider the differences while entering the host market. LÄS MER
23. Internationaliseringsprocessen för svensktillverkande företag
Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)Sammanfattning : The world gets smaller and smaller and goods, services, people and information are nowadays more and more able to freely cross borders. Half of the Swedish GNP consists of export and almost 70 % of that amount is goods. Because of today’s increasing globalization the Swedish companies are now faced with both new opportunities and threats. LÄS MER
24. Born Globals internationaliseringsbeteende : en inkrementell process?
Kandidat-uppsats, Handelshögskolan BBSSammanfattning : I den här uppsatsen har vi valt att studera Born Globals vilket är företag som snabbt och i ett tidigt skede expanderar till internationella marknader. Syftet med uppsatsen är att analysera och kritiskt granska i vilken utsträckning Born Globals kan ses som en företeelse med nya och alternativa drivkrafter och förklarande faktorer i relation till mer traditionella internationaliseringsmodeller. LÄS MER
25. Guanxi : - en bleknande tradition eller av vikt vid etableringsprocessen i Kina?
Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : I jakten på nya affärsmöjligheter ser allt fler svenska företag Kina som en potentiell marknad. Flera faktorer gör det svårt för utländska företag att etablera sig på den kinesiska marknaden, det tar tid, kräver hårt arbete och ett väl utvecklat kontaktnät. LÄS MER