Sökning: "nackdelar med hållbar utveckling"
Visar resultat 6 - 10 av 76 uppsatser innehållade orden nackdelar med hållbar utveckling.
6. Faltak, ett hållbart alternativ att beakta i framtiden?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att undersöka potentialen för faltak, en typ av träpanel, till att vara ett hållbart alternativ som taktäckning i framtiden. Trä är ett material med många fördelar och användningen av materialet i byggnader ökar i takt med större fokus på hållbarhet, miljömedvetenhet och utveckling inom byggteknik. LÄS MER
7. Samverkansbjälklag med KL-trä och Betong
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)Sammanfattning : Tillgången av skog har gjort att vi i Sverige har en god tradition av att bygga med trä. 1994 blev det igen tillåtet att bygga hus högre än två våningar vilket lett till att intresset för trä som konstruktionsmaterial har ökat på senare år. LÄS MER
8. Lärdomar från coronapandemin för en hållbar utveckling av idrotten : En kvalitativ fördjupning om hur restriktioner har påverkat idrottsverksamhet för barn- och ungdomar
Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)Sammanfattning : Bakgrund: Majoriteten av barn och ungdomar i Sverige är aktiva inom en idrottsförening. Coronapandemin har påverkat idrottsrörelsen med olika restriktioner, rekommendationer samt nedstängningar under åren 2020–2022. LÄS MER
9. Undervisning utomhus inom naturkunskap i förskolan : Hur ser förskollärare på undervisning inom naturkunskap och ekologisk hållbar utveckling?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med vår studie är att bidra med kunskap om förskollärares olika perspektiv på utomhusundervisning inom naturkunskap och ekologisk hållbar utveckling i förskolan. Studiens forskningsfrågor är hur upplever förskollärare att undervisa utomhus? Och vilka för/nackdelar finns det med att bedriva undervisning inom naturkunskap och hållbar utveckling utomhus? Studien är relevant eftersom undervisning beskrivs ofta i både förskolans läroplan och skollagen. LÄS MER
10. Fingrar som stöd eller hinder? : En intervjustudie om lärares skilda uppfattningar av elevers användande av fingrar för att representera tal och lösa aritmetikuppgifter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka lärares uppfattningar av elevers användande av fingrar för att representera tal och lösa aritmetikuppgifter. Studien är genomförd med inspiration från fenomenografi där kvalitativ intervju använts som metod. Tre lärare i förskoleklass och tre lärare i årskurs 1 har intervjuats. LÄS MER