Sökning: "normer kring manligt och kvinnligt"
Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden normer kring manligt och kvinnligt.
1. ”Har velat testa hockey som tjej men inte vågat för det är inte så vanligt att tjejer spelar det.” : En studie om gymnasieelevers uppfattningar om undervisning kring könsmönster i ämnet Idrott och hälsa.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Normer finns överallt i vårt samhälle och påverkar hela tiden oss människor. I idrotts- och motionsaktiviteter förekommer det könsmönster samt normer om vad som anses vara manligt och kvinnligt vilket påverkar och begränsar människors deltagande. LÄS MER
2. "Man ska vara så himla duktig" : Kvinnors upplevda förväntningar kring ansvarsfördelning i hemmet
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka fem svenska kvinnors upplevda förväntningar kring ansvarsfördelning i hemmet. Empiri från fem semistrukturerade intervjuer har kombinerats med bland annat teorier om makt och emotionellt arbete. LÄS MER
3. "Killarna mot tjejerna" : En intervjustudie om grundskoleelevers uppfattningar om jämställdhet på idrottslektionerna
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/IdrottsvetenskapSammanfattning : Bakgrund: I Sverige finns styrdokumentet läroplanen som föreskriver att undervisningen i skolan ska präglas av jämställdhet och att skolan ska arbeta för att motverka traditionella könsmönster. Trots det visar forskning att idrottslärares uppfattningar om jämställdhet tenderar att grunda sig i ett ideal där manligt är överordnat kvinnligt och en maskulin norm uppmuntras på lektionerna i ämnet idrott och hälsa. LÄS MER
4. De mjuka nyckeltalens påverkan på jämställdhet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Arbetet med jämställdhet i arbetslivet är något som bedrivits under flera år. Sverige är ett av de länder som ligger i framkant när det gäller arbetet med jämställdhet, trots detta förekommer det fortfarande kränkande särbehandling och ojämlika arbetsvillkor för kvinnor och män på arbetsplatserna. LÄS MER
5. “Det är övergripande, en tolkning, kring vad jag tycker den ska innehålla” : En intervjustudie rörande undervisningen om läroplanens område kring sexualitet, samtycke och relationer för de lägre årskurserna, F-3.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur sex stycken tillfrågade lärare för grundskolans lägre årskurser F-3 upplever sin undervisning kring läroplanens område sexualitet, samtycke och relationer. Studien utgår från Sandra Hardings genusteori samt Judith Butlers begrepp kring performativitet. LÄS MER