Sökning: "normerade tester"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden normerade tester.

  1. 6. Lus genom finkammen : Lärares möjligheter och hinder att upptäcka elever i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter 

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Anne-Lie Elofsson; [2009]
    Nyckelord :bedömning; kompetens; lästest; läsutveckling; motivation; tillförlitlighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur tillförlitliga och likvärdiga lärares bedömningar är enligt läsutvecklingsschemat LUS. Detta görs genom att jämföra elevers resultat på normerade lästest som mäter olika dimensioner i läsningen med lärarnas bedömningar enligt LUS. LÄS MER

  2. 7. Pedagogik i de tidiga skolåren för elever med annat modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Barbro Lindqvist; [2008]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; pedagogik; språkbedömning;

    Sammanfattning : Lindqvist, Barbro. (2007). Pedagogik i de tidiga skolåren för elever med annat modersmål. (Educational Interventions for Bilingual Children in Primary School). LÄS MER

  3. 8. Specialpedagogiskt arbete vid matematiksvårigheter

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Bodil Svegerud Regnér; [2008]
    Nyckelord :matematiksvårigheter; specialpedagogiskt arbetssätt; kartläggning; kompensatoriska hjälpmedel; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva och granska vilka arbetssätt som specialpedagoger använder i arbetet med elever i matematiksvårigheter eller kombinationsproblemet matematik- läs- och skrivsvårigheter. Jag genomförde sju delvis strukturerade forskningsintervjuer med speciallärare/pedagoger i två olika kommuner kring följande områden: kartläggning, arbetssätt, kompensatoriska hjälpmedel och fortbildning – aktuell forskning. LÄS MER

  4. 9. Specialpedagogiskt arbete vid läs- och skrivsvårigheter

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Annica Boras; Daniel Lövgren; [2007]
    Nyckelord :Arbetssätt; Kompensatoriska hjälpmedel; läs- och skrivsvårigheter; materiel; metoder; specialpedagogiskt;

    Sammanfattning : Syftet med följande arbete var att få en bild av hur tio specialpedagoger, på olika skolor i två kommuner i södra Sverige, arbetar med elever med läs- och skrivsvårigheter. Vi ville ta reda på deras metoder, arbetssätt och organisation. LÄS MER