Sökning: "nyanlända svårigheter"
Visar resultat 11 - 15 av 149 uppsatser innehållade orden nyanlända svårigheter.
11. Lärares beskrivningar av läsinlärning för nyanlända och icke nyanlända elever i årskurs 1
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare beskriver att de arbetar med läsinlärning i årskurs 1 och vilka utmaningar de möter. Samt hur de arbetar med läsinlärningen och läsförståelsen i årskurs 1 med nyanlända elever i det gemensamma svenskklassrummet. LÄS MER
12. Att stödja nyanlända elever : Några lärares röster
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Nordahl, Diana (2022). Att stödja nyanlända elever: Några lärares röster. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER
13. Integration genom idrott och hälsa : Svårigheter och möjligheter i idrott och hälsa för elever med invandrarbakgrund
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : The aim of this study was to examine opportunities and difficulties in physical education and how teachers can adapt physical education for students with an immigrant background. In recent years there has been an increase in newly arrived students in Sweden. LÄS MER
14. Klarar sig smarta elever på egen hand? : En intervjustudie om andraspråkselever med särskild begåvning
Master-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förutsättningar i skolan för elever med särskild begåvning och andraspråk utifrån några lärares uppfattningar och erfarenheter. Fem semistrukturerade intervjuer genomfördes med två lärare i svenska som andraspråk och tre specialpedagoger. LÄS MER
15. En kvalitativ studie av nyanlända elevers möten med det svenska utbildningsfältet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Syftet med min studie är att få kunskap om nyanlända elevers integrering i den svenska skolan genom att lyfta fram nyanlända elevers berättelser om mötet med utbildningens fält. För att besvara syftet utgick jag ifrån två frågeställningar hur kan beskrivningar av nyanlända elevers möten med den svenska utbildningens fält förstås? och hur kan skillnader i elevernas upplevelser av inträdet på utbildningens fält förklaras?. LÄS MER